رسته های شغلی ⌵

مهاجرت پرستار به آلمان

کشور آلمان به دلایل زیادی در طول زمان‌های مختلف به‌‎خصوص در سال‌های اخیر مورد توجه افرادی که جویای مهاجرت هستند قرار داشته است.

یکی از مشاغلی که در حوزه کادر درمان در آلمان برای مهاجرت کاری  متقاضی زیادی دارد، پرستاری در آلمان است که شرایط ویژه‌ای برای آن درنظر گرفته شده است و کشور آلمان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران میباشد.

برای مهاجرت پرستاران به آلمان قوانین و الزاماتی توسط دولت آلمان درنظر گرفته شده است که در ادامه برای شما شرح خواهیم داد. درصورتی‌که شما متقاضی مهاجرت به المان از طریق کار پرستاری هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا از جزئیات و نکات مرتبط با کشور آلمان و شرایط اخذ ویزای کاری پرستاری در آلمان را با شما به اشتراک بگذاریم. 

 

مهاجرت پرستاران به آلمان

آن چه در این مقاله میخوانید

پرستاری در آلمان

پرستاری در آلمان

همان‌طور که گفتیم آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپایی است که طول سال­های اخیر مورد توجه تعداد زیادی از ایرانیان متقاضی مهاجرت، خصوصا مهاجرت کاری، قرار گرفته است. کشور آلمان به این دلیل که فرصت­های شغلی متعددی در آن فراهم شده و حقوق شهروندی طبق استانداردهای جهانی در آن رعایت می‌شود، یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت است. 

از آن‌جایی‌که درصد رشد جمعیت آلمان منفی بوده، نیاز به نیروی کار در حوزه بهداشت و درمان، به خصوص پرستاری بسیار افزایش پیدا کرده است. یکی دیگر از دلایلی که مهاجرت پرستاران به آلمان آسان بوده، بالا بودن سطح کیفی سیستم بهداشت و درمان این کشور است. 

دولت آلمان با سیاست جذب پرستاران بین‌المللی، سعی دارد در جبران کمبود نیروی کار خود و بالا بردن کیفیت این سیستم قدم بردارد. پرستاری در آلمان با مزایا و معایبی همراه است که در ادامه این مقاله به ذکر جزئیات آن می­پردازیم تا شما با دید بهتری بتوانید برای اقدام به مهاجرت به‌عنوان پرستار به آلمان قدم بردارید.

انواع ویزا کار پرستاری در آلمان

آوسبیلدونگ پرستاری در آلمان

اگر شما متقاضی مهاجرت پرستاری آلمان هستید می­توانید از طریق روش­های مختلفی جهت اخذ ویزای مورد نظر خود اقدام کنید. انواع ویزای کاری آلمان برای پرستاران به شرح زیر است:

ویزای جاب آفر آلمان

ویزای جاب آفر آلمان اولین نوع ویزای کاری پرستاری آلمان بوده که ویزای کاری عادی و بلو کارت آلمان را نیز در بر می‌گیرد. از آن‌جایی‌که نحوه گرفتن این ویزا شرایط پیچیده‌تری نسبت به سایر ویزاها دارد، شما برای اخذ آن باید سابقه کاری مرتبط با رشته پرستاری داشته باشید و مدارک آن را به همراه سایر مدارکی که در ادامه توضیح می‌دهیم ارائه کنید.

 همچنین ارائه مدارکی به‌منظور اثبات تحصیل در رشته پرستاری و پشت سر گذاشتن واحد­های درسی موردنیاز، یکی از مراحل اصلی جهت اخذ ویزای جاب آفر آلمان برای رشته پرستاری است. این نکته قابل توجه است که برای اشتغال در کشوری مانند آلمان، یادگیری زبان آلمانی در سطح مورد نیاز، یکی از مهم‌ترین موارد برای موفقیت در مهاجرت کاری پرستاران به آلمان است. 

برخورداری از دانش زبان علاو‌ه‌بر این‌ که شانس شما را جهت اخذ پیشنهاد کاری افزایش می‌دهد، به برقراری ارتباط شما به‌عنوان پرستار با اطرافیان خود در محیط کار کمک زیادی میکند.

سطح زبان مناسب به‌منظور داشتن یک زندگی خوب در آلمان، B2 یا C1 است. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که میزان دانش زبان آلمانی مورد نیاز برای گرفتن ویزای کاری پرستاری آلمان را کارفرما تعیین می­کند. بااین وجود اداره مهاجرت آلمان نیز برای صدور ویزای کار، شرایط و قوانین حداقلی را الزامی دانسته که برای ارائه به متقاضیان وضع کرده است.

نکته قابل ذکر دیگر این است که اخذ اقامت از طریق ویزای کاری عادی، حدودا به 5 سال زمان نیاز دارد. همچنین گرفتن اقامت از طریق بلوکارت نیز برای افرادی که مدرک زبان آلمانی در سطح  A2 دارند پس از 33 ماه و در سطح B1، پس از 21 ماه امکان­پذیر است.

ویزای جستجوی کار آلمان

اگر شما موفق به گرفتن جاب آفر از سوی یک کارفرمای آلمانی نشده‌اید، می‌توانید از روش اخذ ویزای جست‌وجوی کار آلمان برای مهارجرت پرستاری آلمان اقدام کنید. این روش یکی از مناسب‌ترین راه­ها برای مهاجرت به آلمان از طریق پرستاری است. 

موفقیت در دریافت این ویزا به شما اجازه می­دهد که به مدت حداکثر 6 ماه در این کشور اقامت داشته و به جست­و­جوی کار مورد نظر خود بپردازید. باید به این نکته توجه کنید که تمدید این ویزا به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نبوده و مدت زمان اخذ این نوع ویزا نیز وابسته به تعداد درخواست­های متقاضیان و زمان ثبت درخواست متقاضی متفاوت است.

توجه داشته باشید که درصورت اخذ دو نوع ویزای مذکور، شما مجاز به ادامه تحصیل نیستید و این امکان تنها زمانی به شما داده می­شود که اقامت دائم آلمان را دریافت کنید.

شرکت در آوسبیلدونگ پرستاری در آلمان

سومین روشی که متقاضیان مهاجرت پرستاری آلمان وجود دارد، شرکت در دوره­ های آوسبیلدونگ (Ausbildung) پرستاری است که مخصوص کشور اروپایی طراحی شده است. این دوره‌ها تقریبا مشابه کارآموزی بوده و امکان تحصیل و کار هم‌زمان را به شما می­دهد. 

در این روش دانشجوها به عنوان کمک پرستار در بیمارستان طرف قرارداد مشغول به کار می­شوند. برای اقدام از طریق این روش باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم داشته باشید و سطح دانش شما در زبان آلمانی بالاتر از B2 باشد. برای این روش محدودیت سنی اعلام نشده اما افراد باید حداقل 18 سال سن داشته باشند. اقدام از این راه هزینه‌ای ندارد و دانشجویان هنگام تحصیل حقوق کارآموزی دریافت می‌کنند که البته مبلغ ناچیزی است.

شرکت در دوره های آموزش زبان

تا به‌حال به سه روش مهاجرت پرستاران به آلمان آشنا شدیم که باتوجه به شرایط خود می‌توانید برای هرکدام اقدام کنید. یکی دیگر از روش­های رایج برای شرکت در دوره ­های آوسبیلدونگ، اقدام از طریق دوره­ های آموزش زبان آلمانی است. 

در این روش شما به عنوان متقاضی کار پرستاری آلمان در یک دوره آموزش زبان آلمانی در کشورهایی از جمله مجارستان، ارمنستان و ترکیه ثبت نام می­کنید. پس از اتمام این دوره، می‌توانید از طریق سفارت آلمان در کشور محل اقامت خود جهت اخذ ویزا برای شرکت در آوسبیلدونگ در آلمان اقدام کنید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در این روش امکان دارد شما شانس بالاتری جهت اخذ ویزا داشته باشید.

ویزای A17 آلمان برای پرستاران

بر اساس ماده‌ای که در سال 2013  به‌نام A17 به قانون اساسی آلمان اضافه شد که بر اساس آن کشور آلمان هرساله مشاغل مورد نیاز خود را تحت عنوان White list اعلام می­کند. در صورتی که عنوان شغلی مورد نظر شما در این لیست باشد، می توانید مدارک خود را ارسال کرده تا برای بررسی قرار بگیرد.

بعد از این‌که مدارک ارائه شده مورد تأیید واقع شد، دو حالت پیش روی شما قرار دارد؛ در حالت اول تمامی مدارک تایید شده و شما یک پیشنهاد کاری دارید اما ملزم هستید تا یک امتحان که جهت تایید صلاحیت نهایی از شما گرفته می‌شود را بگذرانید. در حالت دوم مدارک شما تایید می‌شوند اما به‌دلیل وجود کسری واحد در کارنامه، تعدادی از واحدهای درسی را باید در کشور آلمان بگذرانید. برای هر دو حالت گفته شده، شما باید ویزای A17 را دریافت کنید؛ اما به‌دلیل متفاوت بودن علت درخواست ویزا، مدت زمان اقامت شما نیز متفاوت خواهد بود.

در نوع اول که بند 5 از ماده A17 را در بر می­گیرد، شما تنها درصورتی اجازه اقامت دارید که برای گذراندن امتحان و تا زمان اعلام نتیجه آزمون خود در آلمان بمانید. به یاد داشته باشید که اشتغال در این زمان قانونی نیست. 

در حالت دوم که بند 1 از ماده گفته شده را شامل می­شود، شما به‌عنوان متقاضی ویزای کاری پرستاری آلمان، به مدت 6 الی 18 ماه جهت حضور در کلاس‌های تطبیقی حق اقامت دارید. درصورتی‌که شما در این زمان پیشنهاد کاری داشته باشید، می‌توانید به عنوان نیروی کمکی در حین آموزش خود مشغول به کار شوید. درحالتی‌که شما پیشنهاد کاری نداشته باشید می توانید تا پایان دوره پرستاری در آلمان اقامت داشته و پس از آن تا حداکثر یک سال به جست‌وجوی شغل مناسب بپردازید.

 این نکته قابل توجه است که کسانی که از طریق بند 1 اقدام به اخذ ویزا کرده‌اند می­توانند درطول دوره تحصیل خود نیز به انجام فعالیت­های کاری غیرمرتبط با حوزه تحصیلی خود حداکثر 10 ساعت در هفته بپردازند. تا این بخش درمورد انواع ویزا اطلاعات مورد نیاز را با شما به اشتراک گذاشتیم و در ادامه مقاله مدارک مورد نیاز ویزای کاری پرستاری آلمان را بررسی خواهیم کرد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کاری پرستاری در آلمان

شرایط مهاجرت پرستار به آلمان

شما برای درخواست ویزای کاری پرستاری آلمان در مرحله اول نیاز است تمامی مدارک تحصیلی خود را به همراه ترجمه با مهر موسسات معتبر در چند نسخه به همراه مدارک هویتی خود و مدارک مرتبط با سوابق کاری به اداره بهداشت و درمان استان مورد نظر ارسال کنید. به دلیل این‌که در ایالات مختلف آلمان قوانین مختلفی وجود دارد، در این مرحله نیاز است شما باید استان مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر اساس قوانین آن استان مراحل مهاجرت کاری خود را پیش ببرید.

 در صورت تایید مدارک فرم­های مربوطه برای شما ارسال خواهند شد که در نهایت پس از انجام تمامی این مراحل، باید از طریق سفارت آلمان جهت اخذ ویزای مورد نظر خود اقدام کنید. مدارک موردنیاز با توجه به نوع ویزا متفاوت خواهد بود؛ اما ارائه برخی مدارک از جمله مدارک هویتی، مدارک زبان، مدارک پزشکی، پاسپورت معتبر، عکس پاسپورتی، گواهی عدم سوءپیشینه و غیره برای گرفتن تمامی انواع ویزا اجباری است.

مدارک مورد نیاز برای فرد همراه

در صورتی‌که شما بخواهید از طریق همسر خود اقدام به اخذ ویزای همراه کنید مدارکی که در ادامه ذکر می­شوند مورد نیاز است:

  • مدرک زبان آلمانی حداقل A1
  • ترجمه مدارک ازدواج
  • ترجمه شناسنامه فرد متقاضی و همسر
  • اسکن ویزای کار پرستاری همسر
  • بیمه مسافرتی
  • عکس پاسپورتی
  • فرم درخواست پرشده
 

توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که با توجه به آسان بودن مهاجرت به آلمان از طریق پرستاری، دور از انتظار نیست که متقاضیان زیادی پیش از شما اقدام کرده باشند؛ در صورتی‌که سن شما در بین 25 تا 40 باشد و به زبان انگلیسی و آلمانی در سطح مورد انتظار تسلط کافی داشته باشید در کنار تجربه کاری و تخصص، شانس شما را در اخذ ویزا بالاتر خواهد بود.

درآمد پرستاران در آلمان

حقوق پرستار در آلمان

یکی از موارد کلیدی و تعیین کننده در انتخاب مقصد مهاجرت کاری میزان درآمد شما در کشور مقصد قبل از اقدام برای مهاجرت بوده که لازم است به دقت به بررسی آن بپردازید.

 براساس آمار به‌دست آمده، متغیرهای گوناگونی روی سطح درآمد یک پرستار تأثیر گذار هستند. از جمله مواردی که روی میزان درآمد یک پرستار تاثیر مستقیم دارند، می­توان به میزان تحصیل، سوابق و تجربه شغلی، سطح تخصص، ساعات شیفت‌های کاری و شهر محل اقامت اشاره کرد.

 باتوجه به آمار رسمی ارائه شده از سوی مراکز مربوط در کشور آلمان، می‌توان گفت که میانگین حقوق یک پرستار در این کشور مبلغی برابر با 2900 یورو در ماه برآورد می‌شود. همچنین بازه حقوقی پرستاران در آلمان حداقل از 1340 یورو آغاز شده و تا سقف 4620 ادامه دارد. براساس موارد گفته شده، دانشجویان در طی دوره آوسبیلدونگ نیز مقدار کمی درآمد دارند که عموما 1000 الی 1200 یورو در ماه درنظر گرفته می‌شود.

توجه به این نکته خالی از اهمیت نیست که سابقه کاری در کشور آلمان بسیار اهمیت داشته، به طوری که پرستاران بعد از 10 سال از شروع کار خود در آلمان، به میزان دو برابر حقوق دریافت می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در حوزه پرستاری در کشور آلمان، میانگین حقوق بانوان بیشتر از آقایان است.

واقعیاتی درمورد پرستاری در آلمان

همان‌طور که می‌دانید، بدیهی است که در پروسه مهاجرت، هر کشوری مزایا و معایب خود را دارد. آلمان کشوری پیشرفته بوده و از امنیت بالایی برخوردار است به‌طوری‌که شهروندان آن و هم چنین مهاجران در این کشور به سطح رفاه قابل قبولی دست پیدا کرده‌اند. 

سیستم بهداشت و درمان آلمان نیز بسیار قوی است؛ به طوری که بسیاری از پیشرفت‌های جهانی در حوزه بهداشت و درمان در بیشتر موارد از این کشور شروع می‌شود.

در کشور آلمان، تناسب سطح دانش فرد با شغلی که به انجام آن می‌پردازد بسیار مهم است؛ به‌طوری‌که در این کشور، انجام فرایندهایی مثل اجرای دستورات دارویی، به این دلیل که ممکن است از عوامل تهدید کننده حیات باشد توسط پرستاران ممنوع بوده و در شرح وظایف پزشکان جای می‌گیرد. 

درحالت کلی وظایف شما به عنوان پرستار در آلمان، توجه به بهداشت بیمار و مراقبت از وی در راستای بهبودی است. بسیار مهم است که پرستاران ایرانی پیش از مهاجرت از این حقایق مطلع باشند تا با آگاهی منطقی‌ترین و مناسب‌ترین تصمیم را برای مهاجرت به آلمان از طریق پرستاری اتخاذ کنند.

یکی دیگر از نکاتی که درخصوص پرستاری در آلمان باید درنظر بگیرید، کمبود نیروی پرستاری در این کشور است. این مورد یک نکته مثبتی که دارد این است که فرایند مهاجرت پرستاران به آلمان را تسهیل می‌کند. از سوی دیگر، یک نکته منفی این مورد افزایش فشار کاری روی پرستاران در این کشور است.

 

مزایا و معایب پرستاری در آلمان

تعداد شیفت­ها و در کل تعداد ساعات کاری پرستاران در آلمان، به‌علاوه تعدد بیماران یک پرستار  به دلیل کمبود تعداد پرستار و تعداد زیاد بیمار و سالمندانی که نیاز به مراقبت دارند، کمی بیشتر از حد استاندارد است. البته به‌یاد داشته باشید که که پرستاران به ازای هرساعتی که بیشتر از ساعت استاندارد در محیط کار خود فعالیت کنند، در انتهای ماه اضافه کاری دریافت خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس بگیرید