رسته های شغلی ⌵

مهاجرت پرستار به کانادا

پرستاری شغلی است که از طریق آن میتوان به کشورهای مختلفی مهاجرت کرد و مهاجرت پرستار به کانادا نیز در لیست مهاجرت‌های رایج ایرانیان به کشور کانادا قرار دارد. حوزه تمرکز اصلی پرستاران، مراقبت از افراد است تا به آن‌ها در رسیدن به سلامت، کیفیت زندگی و حفظ و بازیابی آن کمک کنند. معمولاً پرستاران به‌عنوان افرادی که زیر نظر پزشکان به بیماران رسیدگی می‌کنند، شناخته می‌شوند؛ اگر که شما هم در همین ابتدا برای مهاجرت به کانادا از طریق پرستاری نیاز به مشاوره دارید میتوانید فرم ارزیابی مهاجرت ما را تکمیل کرده تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

اما برخی از پرستاران حرفه‌ای می‌توانند فعالیت مستقل نیز داشته باشند. سالانه صدها پرستار معمولی و ارشد ایرانی از طریق برنامه‌های مهاجرتی مختلف به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند، چراکه کشور کانادا به پرستاران نیاز مبرم دارد. ممکن است شما نیز یک پرستار باشید یا به تازگی تصمیم به تحصیل در این رشته گرفته باشید، در این صورت مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا در صورت تمایل به مهاجرت پرستار به کانادا بتوانید سریع‌تر در این زمینه اقدام نمایید، در ادامه این مقاله تمامی شرایط برای مهاجرت کاری به کانادا از طریق پرستاری را به طور کامل شرح میدهیم.

پرستاری در کانادا

آن چه در این مقاله میخوانید

انواع شغل پرستاری در کانادا

شرایط جذب پرستار در کانادا

پرستاری در کانادا از انواع مختلفی برخوردار است؛ به طوری‌که هر نوع پرستار مسئول انجام وظایف مختص به خود است. از جمله انواع پرستاری در کانادا می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

پرستاران «RN»

پرستار «RN» یا «Registered Nurse» این نوع پرستاران که درواقع پرستاران معمولی هستند، در سراسر کانادا حضور دارند. این گروه از پرستاران دانش عمیقی در زمینه‌هایی همچون عملکردهای بالینی، تفکر انتقادی و استفاده از تحقیقات دارند. درواقع پرستاران RN پس از یک دوره چهار ساله دانشگاهی در کانادا، لیسانس پرستاری دریافت می‌کنند و به‌عنوان یک پرستار عمومی می‌توانند در بخش‌های مربوطه فعالیت داشته باشند.

پرستاران «RPN»

پرستار «RPN» یا «Registered Practical Nurse» کسی است که دوره دو یا سه ساله کالج را گذرانده و می‌تواند در بخش‌های خاصی مشغول به فعالیت شود. «RPN»ها یک دوره‌ی دو سال و نیمه تا 4 ساله در رشته پرستاری روانپزشکی را در سطح کالج یا دانشگاه را تمام می‌کنند. این دوره پرستاری شامل دستورات تئوری و بالینی در حوزه روانپزشکی و پرستاری عمومی است. می‌توان گفت که این گروه از پرستاران، زیر نظر پرستاران «RN» فعالیت می‌کنند. این گروه از پرستاران معمولاً در استان‌های کبک و انتاریو و برخی دیگر از استان‌های کشور کانادا فعالیت بیشتری دارند.

پرستاران «LPN»

پرستار «LPN» یا «Licensed Practical Nurse» پرستاری است که مجوز کالج دارد و می‌تواند در بخش‌های خاص درمانی فعالیت داشته باشد. این گروه از پرستاران نیز، زیر نظر پرستاران «RN» فعالیت می‌کنند.

پرستاران «NP»

پرستار «NP» یا «Nurse Practitioner» که به‌عنوان «پزشک پرستار» نیز شناخته می‌شوند، پرستارانی هستند که در سطح فوق لیسانس تحصیل کرده و می‌توانند در سطح بالاتری نسبت به پرستاران «RN» فعالیت نمایند. این پرستارها مراقبت‌های بهداشتی شخصی و باکیفیتی را به بیماران خود ارائه می‌کنند. آن‌ها همچنین بر آموزش، مشاوره و حمایت از درمان تشخیصی که ارائه می‌کنند، تمرکز دارند. «NP»ها که «پرستاران ارشد» نیز نامیده می‌شوند، می‌توانند کار نوشتن آزمایش و تفسیر آن و همچنین تجویز دارو را نیز برای بیماران انجام دهند!

در کشور کانادا، رشته پرستاری در چند گروه اصلی فوق ارائه می‌شود. بنابراین دانشجویان یا پرستاران بین‌المللی که قصد مهاجرت به‌عنوان مهاجرت پرستار به کانادا را دارند، باید واجد شرایط اپلای به عنوان یکی از عناوین پرستاری فوق باشند.

هر سفری، با اولین قدم شروع میشه...
قدم اول شما، دریافت مشاوره رایگانه

عناوین شغلی پرستار در کانادا

عناوین شغلی مختلفی برای شغل پرستاری در کانادا وجود دارد. اما اگر در اینجا بخواهیم عناوین شغلی پرستار در کشور کانادا را برحسب پذیرش پرستار در کانادا از روی ناک شغلی آن‌ها را معرفی کنیم، می‌توانیم به عناوین موجود در جدول زیر توجه کنیم:

عنوان شغلیناک شغلی «NOC»
هماهنگ کننده و سوپروایزر پرستاری۳۰۱۱
پرستار رسمی و پرستار روانپزشکی رسمی۳۰۱۲
پزشک بهداشت اولیه۳۱۲۴
متخصص بهداشت و دندانپزشکی (پرستار دندان‌پزشکی)۳۲۲۲
کمک پرستار رسمی۳۲۳۳
دستیار پرستار، خدمتکار بیمارستان و خدمات دهنده بیماران۳۴۱۳

وقتی از ناک شغلی خود در رشته پرستاری در کشور کانادا آگاه شدید، حالا می‌توانید برحسب آن برای سایر مراحل مهاجرت پرستار به کانادا اقدام نمایید.

حقوق پرستاری در کانادا

حقوق پرستاری در کانادا

مهاجرت به کانادا با مدرک پرستاری از نظر حقوق و مزایا برای متقاضیان حائز اهمیت است. به طوری‌که اگر شما شرایط جذب پرستار در کانادا را داشته باشید، می‌توانید از روی جدول زیر، درآمد پرستاری خود در استان‌های مختلف این کشور را تا حدودی برآورد کنید:

استانمتوسط حقوق ساعتیحداکثر حقوق ساعتی
آلبرتا۹۴،۳۲۲ دلار۵۵،۹۳ دلار
بریتیش کلمبیا۵۳،۱۴ دلار۷۸،۵۴۶ دلار
منیتوبا۴۱،۳۹۶ دلار۶۷،۱۳ دلار
نیوبرانزویک۵۲،۲۱ دلار۶۹،۰۳۰ دلار
نیوفاندلند و لابرادور۵۶،۵۰ دلار۷۸،۰۵۹ دلار
نوا اسکوشیا۵۵،۴۷ دلار۸۱،۶۷۰ دلار
انتاریو۴۶،۱۱ دلار۷۶،۳۶۲ دلار
جزیره پرنس ادوارد۵۶،۳۸ دلار۶۵،۲۲۸ دلار
کبک۵۳،۴۹ دلار۶۷،۶۹۴ دلار
ساسکاچوان۵۸،۶۹ دلار۷۸،۳۹۰ دلار

حداقل و حداکثر دستمزدهای اعلام شده به مقدار توانایی و عنوان شغلی پرستار بستگی دارد. معمولاً دستمزدهای کمتر برای پرستاران تازه‌کار با حداقل سابقه کاری هستند. این در حالی‌ است که پرستاران ارشد با سابقه کاری طولانی‌تر دارای حقوق بالاتری به نسبت سایر پرستاران هستند.

معادل سازی مدرک پرستاری در کانادا

معادل سازی مدرک پرستاری برای شرایط کار پرستاری در کانادا باید در «NNAS» صورت بگیرد که مراحل آن به قرار زیر است:

  • شخص متقاضی باید در سامانه «NNAS» یک حساب کاربری بسازد که این امر معمولاً با هزینه 1000 دلار کانادا همراه است.
  • پس از ساخت اکانت، حالا 3 سری برگه توسط سانانه نامبرده به شخص داده می‌شود (سری اول آن توسط دانشگاه محل تحصیل در ایران، سری دوم آن توسط نظام پرستاری در ایران و سری سوم نیز توسط بیمارستان‌هایی که شخص در آن کار کرده) باید تکمیل شوند.
  • سامانه «NNAS» از شخص سابقه کار می‌خواهد که این سابقه کار باید 2 تا 5 سال باشد.
  • سامانه «NNAS» همچنین دو مدرک شناسایی از شخص می‌خواهد که یکی از آن‌ها می‌تواند گذرنامه و دیگری شناسنامه وی باشد. (البته این مدارک باید ترجمه شده باشند)
  • حالا سامانه «NNAS» مدرک زبان آیلتس 7 از شخص می‌خواهد (برای کانادا به‌جای امتحان آیلتس امتحان «CELBAN» نیز هست که مانند امتحان آیلتس می‌ماند اما موضوعات آن مربوط به حوزه پرستاری است).
  • پس از گذر از مراحل فوق، امتحانات شروع می‌شود (امتحان در ۲ روز برگزار می‌شود، روز اول امتحان تستی شامل ۱۰۰ سوال و روز بعد امتحان عملی) برای قبولی در این امتحانات باید نمره شخص بالای ۶۰ تا ۶۸ درصد باشد!
  • پس از قبولی در امتحان تستی و عملی، بسته به نمره قبولی کورس (چند ماهه) دوره‌های زمانی‌ متفاوتی را باید گذراند.
  • پس از کورس، مرحله بعدی کووا است که فرد باید آن را در بیمارستان بگذراند (دوره کواپ پرستاری در کانادا). 
  • پس از مرحله کووا یا کواپ، به مرحله کارآموزش می‌رسیم که در این مرحله به شخص حقوق داده تعلق می‌گیرد
  • پس از کارآموزی نیز باید امتحان «NCLEX» پاس شود؛ پس از موفقیت در این امتحان است که به شخص مجوز پرستاری داده می‌شود که با آن می‌تواند در بیمارستان‌ها فعالیت کند!
 

ممکن است مراحل فوق طولانی به نظر برسند، اما به کمک یک مشاور مهاجرتی خوب می‌توان با سهولت بیشتری مراحل فوق را طی کرد.

روش های مهاجرت پرستار به کانادا

نحوه مهاجرت پرستاران به کانادا

روش‌ها و برنامه‌های مختلفی برای مهاجرت پرستار به کانادا وجود دارد که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند. از جمله برنامه‌های مهاجرتی برای پرستاری کانادا می‌توان موارد زیر را بررسی کرد:

اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری، برنامه‌ مهاجرت اقتصادی فدرال کانادا است. این سیستم به نیروهای کار ماهر اجازه می‌دهد تا راحت‌تر بتوانند به مشاغل مورد تأیید مانند پرستاری کانادا مشغول شوند. برنامه اسکیل ورکر کانادا « Skilled Worker» که برنامه نیروی کار ماهر طرح اکسپرس اینتری است، از طریق سیستم امتیازبندی، امکان مهاجرت پرستار به کانادا را فراهم می‌کند. این موضوع برای پرستاران ایرانی از طریق برنامه اسکیل ورکر استان کبک با سهولت بیشتری امکان‌پذیر است.

برنامه مهاجرت استانی کانادا

برنامه گزینش استانی کانادا یا «Provincial Nominee Program» نیاز هر استان کانادا برای نیروی کار ماهر را مدیریت می‌کند. با توجه به این که نیاز مهاجرت به کانادا پرستاری یک نیاز ویژه در این کشور است، بنابراین از طریق این برنامه نیز می‌توان برای مهاجرت پرستار به کانادا اقدام کرد

برنامه مهاجرتی آتلانتیک

برنامه مهاجرتی آتلانتیک یک برنامه جامعه محور است که هدف اصلی آن، کمک به تقویت و توسعه اقتصاد استان‌های آتلانتیک کانادا است که این استان‌ها شامل استان‌های «نیوبرانزویک»، «نوا اسکوشیا»، «جزیره پرنس ادوارد» و «نیوفاندلند و لابرادور» است. با توجه به این که این برنامه مهاجرتی، یک برنامه جذب متخصص برای استان‌های نامبرده است، شما باید نشان دهید که قصد زندگی کردن در استان موردنظر خود را دارید و سپس پیگیر واجد شرایط بودن آن شوید.

می‌بینید که چند برنامه مختلف برای مهاجرت کاری پرستاران به کانادا وجود دارد که شما می‌توانید با بررسی دقیق هریک از آن‌ها به کمک یک مشاور مهاجرتی حرفه‌ای، بهترین برنامه مهاجرت کاری پرستاران به کانادا برای خود را انتخاب نمایید.

حتما بخوانید : صفر تا صد امتیازبندی برای مهاجرت به کانادا

شرایط اقامت پرستاران در کانادا

شرایط مهاجرت پرستاران به کانادا

در بیان شرایط اقامت پرستاران در کانادا می‌توان به چندین مورد اصلی اشاره کرد که وجود آن‌ها برای دریافت ویزای پرستاری کانادا ضرورت دارد. در بیان شرایط اقامت پرستاران در کانادا می‌توان موارد زیر را بررسی کرد:

تمکن مالی پرستاران در کانادا

برای اثبات تمکن مالی جهت پرستاري در كانادا، باید گردش مالی حساب بانکی شما مورد تأیید قرار بگیرد.

سن پرستاران در کانادا

شرایط سنی پذیرش پرستار در کانادا نیز اهمیت دارد. به طوری‌که افراد بین 18 تا 35 سال از نظر سنی، شرایط ایده‌آل‌تری برای پذیرش پرستاری در کانادا دارند.

مدرک تحصیلی پرستاران در کانادا

پرستاران باید مدرک تحصیلی پرستاری خود را برای معادل‌سازی ارائه داده و پس از دریافت تأییدیه‌ی آن، برای دیگر مراحل دریافت ویزای پرستاری کانادا اقدام نمایند.

مدرک زبان پرستاری در کانادا

مهاجرت پرستاران به کانادا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر نیست. درواقع پرستاران باید ضمن ارائه مدارک تحصیلی و هویتی خود، مدرک اثبات توانایی زبان (انگلیسی یا فرانسوی) را نیز برای دریافت ویزای کار پرستاری در کانادا ارائه نمایند.

داشتن جاب آفر در کانادا

جاب آفر به‌معنای پیشنهاد شغلی است. به طوری‌که پرستاران بسته به برنامه مهاجرتی خود باید جاب آفر کانادا از یک کارفرما یا مؤسسه کانادایی داشته باشند تا بتوانند برای مهاجرت پرستار به کانادا اقدام کنند.

داشتن مجوز کار

مجوز کار یا «Work Permit» نیز برای مهاجرت پرستار به کانادا اهمیت دارد. ورک پرمیت کانادا به معنی مجوز کار کردن در کشور کانادا است. این مجوز در خاک کانادا و برای نیروهای کار خارجی‌ که واجد شرایط هستند، برای مدت معینی صادر می‌شود.

اگر قصد مهاجرت به‌عنوان یک پرستار به کانادا را دارید، باید بتوانید کلیه شرایط نامبرده را فراهم کنید. اگر خواهان دریافت اطلاعات جزئی‌تر در این زمینه‌ها هستید، می‌توانید با یک مشاور حرفه‌ای مهاجرتی کانادا مشورت کنید.

سایر شرایط برای مهاجرت پرستار به کانادا

یک کارفرمای کانادایی در صورتی می‌تواند به یک متقاضی خارجی برای پرستاری پیشنهاد کار یا جاب آفر بدهد، که توانسته باید تأییدیه «lmia» گرفته باشد؛ یعنی قبلاً در خود کشور کانادا برای استخدام نیروی موردنظر خود تلاش کرده باشد، اما نتوانسته باشد شخص موردنظر خود را پیدا کند. آن‌گاه با دریافت این تأییدیه، برای استخدام نیرو از بین متقاضیان خارجی اقدام می‌کند. بنابراین در دریافت جاب آفر کانادایی، باید این مدرک را از کارفرای خود طلب کنید.

بهترین شهرهای کانادا برای پرستاری

اگرچه شرایط پذیرش پرستار در کانادا در تمام سطح این کشور فراهم است، اما برخی از شهرها و استان‌های این کشور، تقاضای بیشتری برای کار پرستاری در کانادا وجود دارد و حقوق بیشتری هم به پرستاران پرداخت می‌شود. در همین راستا مقرر شده، با توجه به کمبود شدید پرستار در کانادا، استان‌های بریتیش کلمبیا و انتاریو برای ایجاد شرایط پرستاری در کانادا و همچنین استخدام پرستاران، تمام موانع و مشکلات مربوط به اشتغال آن‌ها را رفع کرده‌اند. 

بنابراین پرستاران می‌توانند در مراکز این استان‌ها یعنی شهرهای اتاوا «Ottawa»، ویکتوریا «Victoria» و سایر شهرهای این استان‌ها با سهولت بیشتری به پرستاری مشغول شوند.  دولت کانادا بسیاری از هزینه‌های مربوط به استخدام پرستار در این نواحی را حذف کرده یا حتی به آن‌ها کمک هزینه نیز پرداخت می کند!

حتما بخوانید : مهاجرت کاری به تورنتو

مهارت ها و تخصص شغلی مورد نیاز برای پرستاری در کانادا

مهاجرت به کانادا با مدرک پرستاری

پرستاران (چه پرستار کودک در کانادا یا پرستار بزرگسالان) برای اقامت کانادا برای پرستاران، باید علاوه بر مهارت‌های اصلی شغلی خود، از یک سری مهارت‌های دیگر نیز برخوردار باشند تا بتوانند با موفقیت به کار خود ادامه دهند. از جمله این مهارت‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • انعطاف‌پذیری
  • سخت‌کوشی
  • به‌روز کردن مرتب اطلاعات پرستاری
  • اخلاق حرفه‌ای
  • مدارا با بیمار
  • روانشناسی

هرچیزی که بتواند به اقامت پرستار در کانادا یا اقامت پرستاران در کانادا ثبات بیشتری ببخشد، می‌تواند به‌عنوان مهارت‌ها و تخصص‌های مکمل برای این شغل شناخته شود. باید توجه داشت که جهش پرستاری به پزشکی در کانادا به تقویت تخصص‌ها در این زمینه نیاز دارد.

مدارک لازم برای مهاجرت پرستار در کانادا

در مهاجرت به کانادا برای پرستاران باید یک سری مدارک اصلی برای ارائه آماده باشد. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • مدرک تحصیلی معتبر پرستاری
  • تأییدیه ارزیابی مدارک تحصیلی از سازمان «NNAS»
  • مدارک شناسایی ترجمه شده شخص متقاضی و همراهان
  • گذرنامه (با حداقل 6 ماه اعتبار)
  • فرم درخواست ویزای کار مخصوص به رشته پرستاری
  • مدرک زبان
  • مدرک اثبات حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط با پرستاری
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت
 

چه در مهاجرت پرستار خانگی کانادا و چه در مهاجرت کمک پرستار به کانادا، باید مدارک موردنظر حتماً به‌صورت کامل ارائه شود. بنابراین اگر قصد مهاجرت به‌عنوان پرستار به کانادا را دارید، باید مدارک نامبرده را آماده کنید و سپس برای این شغل درخواست بدهید.

هزینه مورد نیاز برای پرستاری در کانادا

هزینه مهاجرت پرستار به کانادا یا هزینه مهاجرت پرستاران به کانادا نیز در کنار شرایط مهاجرت به کانادا برای پرستاران اهمیت دارد. مهاجرت به کانادا از طریق پرستار خانگی یا سایر عناوین شغلی، حتی مهاجرت کمک پرستاری در کانادا یا دریافت بورسیه پرستاری کانادا، با هزینه‌هایی برای افراد متقاضی همراه است. اما در مورد هزینه مهاجرت از طریق پرستاری به کانادا می‌توان موارد زیر را در اولویت قرار داد:

  • پرداخت هزینه حداقل 650 دلار جهت ارزیابی مدرک پرستاری
  • پرداخت هزینه حدود 155 دلار جهت ویزای کاری کانادا
 

علاوه بر موارد فوق، اداره مهاجرت کانادا ممکن است در مسیر بررسی پرونده یا صدور ویزا برای متقاضی، هزینه‌های دیگری را نیز از شخص دریافت کند. البته هزینه وکالت، مشاوره مهاجرتی، ترجمه مدارک و پیگیری پرونده جدا از هزینه‌های اصلی درخواست مهاجرت پرستاری به کانادا قرار دارد که باید جداگانه برآورد شود!

چشم انداز شغل پرستاری در کانادا

در حال حاضر اگرچه شرایط استخدام پرستار در کانادا برای بسیاری از افراد امکان‌پذیر است و دولت کانادا تقاضای بسیاری برای جذب پرستار دارد، اما برآورد شده است که این امر طی ۱۰ سال پیش رو نیز همچنان ادامه داشته باشد. یعنی اعزام پرستار به کانادا در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.  

نیاز این کشور به پرستاران در مجموع به دو برابر بیشتر از چیزی که اکنون هست، خواهد رسید و به رقم غیر قابل باور ۱۴۰ هزار نفر نزدیک خواهد شد. بنابراین چشم‌انداز شغل پرستاری در کانادا را می‌توان روبه‌رشد ارزیابی کرد!

امنیت شغلی پرستاری در کانادا

شرایط رفتن پرستار به کانادا شاید کمی دشوار باشد، اما وقتی یک پرستار موفق به مهاجرت به کانادا شود، از تمام مزایای شغلی این کشور مانند بیمه درمانی، مرخصی، حقوق مناسب، بیمه بیکاری و…. بهره‌مند خواهد شد. بنابراین امنیت شغلی پرستاری در کانادا مانند دیگر شغل‌های این کشور بالا است

هر سفری، با اولین قدم شروع میشه...
قدم اول شما، دریافت مشاوره رایگانه

برای شروع شغل پرستاری در کانادا از کجا شروع کنم؟

ویزای کار پرستاری در کانادا

جذب پرستار در کانادا بسیار رایج است. درواقع نحوه مهاجرت پرستاران به کانادا برای بسیاری از ایرانیان اهمیت پیدا کرده است. چراکه شرایط مهاجرت پرستاران به کانادا هر روز سهل‌تر می‌شود. در این مطلب به بررسی برخی از مطالب پیرامون مهاجرت پرستار به کانادا پرداختیم. 

اما این موضوع جزئیات بی‌شماری دارد که تنها در دریافت مشاوره‌های حرفه‌ای مهاجرتی برای متقاضیان روشن می‌شود. بنابراین شما نیز اگر از روی مطالب مطالعه شده، تصور می‌کنید که می‌توانید شرایط مهاجرت پرستار به کانادا را فراهم کنید، می‌توانید از طریق شماره تماس  ۰۲۱۸۷۷۰۰۹۱۳ با مشاورین مؤسسه مهاجرتی راهکارهای مثبت نیکان ارتباط گرفته و از جزئیات مربوط به این امر آگاه شوید تا بتوانید برای درخواست مهاجرت پرستاری به کانادا اقدام نمایید.

سولات متداول

براساس تحقیقات صورت گرفته می‌توان گفت که پرستاران کودک پردرآمدترین پرستاران در کانادا هستند.

این آزمون پس از گذراندن دوره کارآموزی استانی برگزار شده و برای دریافت مجوز RN باید در آن نمره قبولی را دریافت کرد

بله، پرستاران از طریق معادل‌سازی مدرک خود می‌توانند به کانادا مهاجرت کنند.

بله، پرستاران می‌توانند برای رفتن به سطوح بالاتر در کانادا تحصیل نمایند.

بله، داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی یا فرانسوی به‌عنوان زبان‌های رسمی کانادا برای مهاجرت به این کشور ضرورت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس بگیرید