رسته های شغلی ⌵

ویزای کاری آلمان

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت
کلیک کنید
ویزا کار آلمان

اگر که شما هم به دنبال دریافت ویزای کاری آلمان هستید پس تا انتها این مقاله با ما باشید تا صفر تا صد شرایط دریافت ویزای آلمان را به شما بگوییم؛ می‌توان گفت تقریباً مردم سراسر جهان دوست دارند فرصتی برایشان ایجاد شود تا بتوانند مهاجرت کاری به آلمان داشته باشند. کشور آلمان پنجمین کشور مطلوب برای مهاجرت کاری است. این مطلوبیت به‌دلیل عملکرد خوب اقتصاد، سیستم آموزشی و فرصت‌های شغلی موجود در آن کشور است. 

همان‌طور که احتمالاً خودتان هم اطلاع دارید، ویزای کاری آلمان روشی ساده‌ است که افراد زیادی آن را برای مهاجرت خودشان به آلمان انتخاب کرده‌اند. بیشتر کشورهای اروپایی این روزها با کمبود نیروی کار جوان مواجه هستند؛ درنتیجه بین این کشورها به‌نوعی رقابت برای جذب نیروی کار جوان و ماهر ایجاد شده است. در این مقاله به اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزای کار آلمان و مهاجرت کاری به آلمان می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

هر سفری، با اولین قدم شروع میشه...
قدم اول شما، دریافت مشاوره رایگانه

آن چه در این مقاله میخوانید

بهترین شغل‌ها برای دریافت ویزای کار آلمان چیست؟

مهاجرت به آلمان از طریق کار

کشور آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که به‌شدت دچار کمبود نیروی کار به‌ویژه نیروی کار جوان است؛ از این‌رو اگر شما شغل مناسبی داشته باشید که از مشاغل پرتقاضا در کشور آلمان باشد، شانس بسیار زیادی برای کاریابی در آلمان خواهید داشت.

شغل‌های بسیار زیادی در آلمان وجود دارند که شما بتوانید در آن حیطه کار کنید، اما از مشاغل بسیار پرتقاضا در آلمان می‌توان مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات و نرم‌افزار، مشاغل مهندسی، مشاغل حسابداری و مالی، پرستاری و بهداشت و درمان را نام برد. در جدول زیر مشاغل پرتقاضای آلمان را فهرست کرده‌ایم:

بهترین شغل‌ها برای دریافت ویزای کار آلمان
مدیریت منابع انسانیمشاغل فناوری اطلاعات و نرم‌افزار
هتلداریمهندسی خودرو
فروش و بازاریابیمهندسی علوم کامپیوتر
بهداشت و درمانمهندسی برق
تدریسمهندسی مکانیک
پرستاریمهندسی مخابرات
مهندسی الکترونیکحسابداری
مهندسی عمران و معماریمدیر امور مالی

متوسط دستمزد و حقوق در آلمان

حقوق در آلمان

آلمان به‌دلیل صنعت فناوری پر رونق خود مشهور است و افراد با حرفه‌های مختلف را از سراسر جهان جذب می‌کند. فهمیدن چشم‌انداز متوسط حقوق می‌تواند به شما کمک کند  درآمد خود را در این کشور بسنجید و درباره مسیر شغلی خودآگاهانه تصمیم بگیرید.

براساس داده‌های به‌دست‌آمده از  اداره آمار فدرال آلمان، متوسط حقوق ناخالص سالانه در سال 2020 برابر با 47700 یورو بود که معادل درآمد ماهانه 3975 یورو بدون کسر مالیات است. تا سال 2022، متوسط درآمد ناخالص ماهانه به 4105 یورو رسید. این موضوع خبر از پیشرفت اقتصادی در این کشور می‌دهد و می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آینده این رقم افزایش داشته باشد.

حقوق و دستمزد در گروه‌های مختلف شغلی متفاوت است. در جدول زیر می‌توانیم حقوق میانگین ماهانه را براساس شغل‌های مختلف مشاهده کنیم.

شغلمیانگین حقوق ناخالص ماهانه
بانکداری4860 یورو
حسابداری4394 یورو
مهندسی برق4196 یورو
مدیریت5950 یورو
مهندسی مکانیک3874 یورو
صنعت داروسازی4432 یورو
پرستار2824 یورو
پزشک8960 یورو
وکیل6652 یورو

انواع ویزای کار آلمان

اخذ ویزای کاری آلمان

ویزای کار آلمان درواقع به معنای اجازه اقامت در آلمان با هدف اشتغال‌‌زایی در آن کشور است. این ویزا به دو نوع کوتاه‌مدت و بلندمدت طبقه‌بندی می‌شود. ویزاهای بلندمدت بسته به نوع ویزا، از چند ماه تا چند سال وقت دارند. اگر ویزای کوتاه‌مدت از چند روز تا نهایت چند ماه اعتبار دارند. در زیر چند نمونه از مهم‌ترین ویزا کار آلمان را آورده‌ایم:

ویزا کار آلمان (employment visa)

به‌صورت کلی برای کار در کشور آلمان باید حتماً ویزا و مجوز کار داشته باشید؛ به عبارتی باید یک متخصص حرفه‌ای در کارتان باشید تا بتوانید ویزای کار آلمان را دریافت کنید. برای اخذ ویزا به تحصیلاتی نیاز دارید که با سطح صلاحیت کارمندان آلمانی یکسان باشد و همچنین سابقه شغلی مرتبط و مفید داشته باشید. برای گرفتن این ویزا سعی کنید مهارتی را بیاموزید و در آن بهترین خودتان شوید تا شانس بیشتری برای پذیرفته شدن داشته باشید.

جاب سیکر آلمان (jobseeker visa)

اگر شما موفق به پیدا کردن شغل در آلمان از ایران نشده‌اید، می‌توانید به مدت 6 ماه با گرفتن ویزا جاب سیکر آلمان (ویزا جست و جو کار آلمان) به کشور آلمان سفر کرده و نهایت در آنجا شغلی را برای خودتان پیدا کنید و مشغول کار شوید، اما باید بدانید انجام این کار راحت نیست و شرایط مخصوص خود را دارد.

در ابتدا باید در سفارت صلاحیت خود برای این سفر را ثابت کنید و توضیح دهید چگونه می‌خواهید هزینه اقامت خود را در کشور میزبان تأمین کنید. همچنین باید حتماً یک مدرک تحصیلی معتبر نیز داشته باشید. مدرک زبان آلمانی و داشتن حداقل 5 سال سابقه کار از دیگر شرایط مهم اخذ این ویزاست.

اوسبیلدونگ آلمان (ausbildung visa)

ویزا اوسبیلدونگ آلمان دوره‌های کارآموزی هستند که افراد و بیشتر جوانان با شرکت در آن‌ها هم‌زمان هم مهارت کسب می‌کنند و هم می‌توانند درآمد داشته باشند. آلمان یکی از محدود کشورهایی است که در آن می‌توان از طریق گرفتن این ویزا درآمد هم‌زمان داشت و میزان این درآمد از حدود 800 دلار در ماه شروع می‌شود. برای درخواست این ویزا به پاسپورت معتبر، مدرک زبان آلمانی، گواهی بیمه سلامت، حداقل مدرک دیپلم و تمکن مالی نیاز دارید.

بلوکارت آلمان (blue card visa)

کارت آبی اتحادیه اروپا توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اتباع کشورهای ثالث صادر می‌شود. فرد دارنده کارت آبی اتحادیه اروپا حق اقامت در اتحادیه اروپا را با هدف اشتغال‌زایی دارد. برای دریافت بلوکارت باید یک جاب آفر مورد تأیید از کارفرماهای آلمانی و یک مدرک تحصیلی دانشگاهی معتبر داشته باشید. در ضمن حقوق و دستمزد شما در قرارداد باید حداقل 56400 یورو باشد تا پذیرفته شود.

تفاوت ویزای کار آلمان با ویزای جاب سیکر آلمان چیست؟

ویزای کار به یک تبعه خارجی اجازه می‌دهد، با هدف کار کردن برای یک کارفرمای خاص وارد کشوری شده و برای او کار کند. ویزاهای کاری معمولاً برای یک دوره زمانی معین اعطا می‌شوند و اغلب به  شغلی خاص مرتبط هستند. برای گرفتن ویزای کار معمولاً اتباع خارجی باید قبل از درخواست ویزا، یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما داشته باشند و مدارک مربوط به دعوت‌نامه از طرف کارفرما را باید برای دریافت ویزا ارسال کنند.

اگر ویزای جست‌وجوی کار یک ویزای موقت (6 ماهه) است که به افراد اجازه می‌دهد قبل از پیدا کردن شغل به‌منظور جست‌وجوی فرصت‌های شغلی وارد یک کشور شوند. اگر افراد بتوانند در این مدت شغلی پیدا کنند، به آن‌ها ویزای کار داده خواهد شد.

مدارک لازم برای مهاجرت کاری به آلمان

برای مهاجرت کاری به آلمان با توجه به ویزایی که درخواست داده‌اید، مدارکی که باید به همراه داشته باشید ممکن است مقداری متفاوت باشد، اما یکسری از مدارک را با هر نوع ویزایی که درخواست داده‌اید باید حتماً داشته باشید که این مدارک عبارت‌‌اند از:

  1. مدارک شخصی‌ شامل شناسنامه، کارت ملی و عکس سه در چهار از خودتان
  2. مدرک تحصیلی آموزشی یا دانشگاهی معتبر
  3. رزومه و سابقه کاری (CV)
  4. گواهی سلامت
  5. گواهی عدم سو پیشینه
  6. هزینه‌های صدور ویزا
  7. پاسپورت معتبر

شما معمولاً باید این مدارک را آنلاین در سایت اسکن و بارگذاری کنید، اما حتماً همه جا این مدارک را با خود به همراه داشته باشید تا درصورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

شرایط لازم برای اخذ ویزای کار در آلمان

به‌ طورکلی لازم است برای زندگی و کار کردن در آلمان شرایطی را داشته باشید. این شرایط براساس شغلی که قرار است شما در آلمان داشته باشید متفاوت است، ولی به‌صورت کلی داشتن شرایط زیر برای مهاجرت کاری شما کافی است:

مدرک تحصیلی

شغل شما باید با تحصیلات شما مرتبط باشد. برای دریافت ویزای کار آلمان نیازی به مدرک دانشگاهی ندارید و آموزش حرفه‌ای کافی است.  درصورت درخواست برای کارهای تخصصی که نیاز به مدرک دانشگاهی بالا دارند، ارسال مدارک مربوط نیاز است.

مدرک زبان

اگر از شرکتی در آلمان پیشنهاد شغلی دریافت کرده‌اید، برای مهاجرت به آلمان نیازی به مدرک زبان آلمانی برای اخذ ویزا ندارید. شرکت‌های آلمانی و شرکت‌های بین‌المللی بیشتر به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند یا دوزبانه کار می‌کنند؛ درنتیجه اگر نمی‌توانید به زبان آلمانی صحبت کنید، برای کار کردن و اخذ ویزای کار در این کشور با مشکل مواجه نخواهید شد. هرچند اگر کار شما به‌گونه‌ای است که با مردم این کشور در ارتباط هستید، مانند کارمند بانک و فروشنده، بهتر است برای راحتی کار خودتان یادگیری این زبان را هرچه زودتر آغاز کنید.

سابقه کار

برای واجد شرایط بودن ویزای کار آلمان باید حداقل 2-5 سال سابقه کار در آن شغل را داشته باشید.

بهترین شهرها برای کاریابی در آلمان

به‌طورکلی نرخ بیکاری در کشور آلمان کم است، اما برخی ناحیه‌ها در این کشور را می‌توان بهترین شهرها برای کاریابی در آلمان در نظر گرفت. شهرهای آلمان دارای تعداد زیادی شرکت با فناوری پیشرفته هستند و صنعتی شدن آن‌ها سبب افزایش تعداد مشاغل موجود در آن شده است. از بهترین شهرها برای کاریابی در آلمان می‌توان این شهرها را نام برد.

برلین (Berlin)

این شهر پایتخت آلمان است و به‌دلیل وجود شرکت‌های زیاد در این شهر و پررونق بودن مشاغل در آن به مقصدی ایده‌آل برای مهاجرت کاری تبدیل شده است.

فرانکفورت (Frankfurt)

می‌توان گفت این شهر پایتخت مالی آلمان است و بیشتر بانک‌ها (از جمله بانک مرکزی) و مؤسسات مالی در این شهر واقع شده‌اند.

مونیخ (Munich)

این شهر پایتخت ایالت بایرن است و به‌دلیل داشتن بازار کار قوی و استاندارد، به یکی از مقاصد مهم برای کسانی تبدیل شده است که به دنبال مهاجرت کاری هستند.

اشتوتگارت (Stuttgart)

این شهر به‌دلیل داشتن صنعت خودروسازی به یکی از مقاصد مهم و پررونق تبدیل شده است.

هامبورگ (Hamburg)

یک شهر بندری نسبتاً بزرگ است که با داشتن صنعت دریایی گسترده در جوامع شناخته شده است.

هزینه مهاجرت کاری به آلمان چقدر است؟

هزینه ویزای کار آلمان

هزینه مهاجرت به آلمان می‌تواند بیش از 3000 یورو (3400 دلار) باشد. عواملی که سبب افزایش یا کاهش هزینه می‌شوند، عبارت‌اند از محل زندگی شما در آلمان (اجاره) و مبدأ سفرتان (هزینه پرواز) که براساس مسافت سفر شما و کیفیت محل زندگی‌تان متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی در محاسبه هزینه مهاجرت خود به آلمان باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

هزینه مهاجرت کاری به آلمان
ویزای کاری75 یورو
اجازه اقامت50 - 110 یورو
اجاره سه‌ماهه اول1500 تا 5000 یورو (بسته به محل زندگی شما)
بیمه سلامت مسافرتی30 تا 90 یورو برای پوشش سه‌ماه اول
بلیت هواپیما یک‌طرفه200 - 600 یورو
هزینه‌های زندگی در ماه اول1000 یورو (1300 دلار)

مدت‌زمان گرفتن اقامت کاری در آلمان

اگر شما فردی هستید تمامی شرایط و مدارکی را که بالاتر گفته شد دارید؛ به عبارتی دیگر آماده گرفتن اقامت آلمان از طریق ویزا کار آلمان هستید باید بگوییم کار شما مانند دیگر افراد دشوار نیست. معمولاً پروسه گرفتن اقامت آلمان از طریق ویزا کار آلمان حدود 2 تا 3 ماه زمان می‌برد.

پذیرش نیروی کار در آلمان

اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در آلمان کار می‌کنند می‌توانند اعضای خانواده خود مانند همسر، فرزندان زیر 21 سال، والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را با خود بیاورند تا زمانی که توانایی مالی لازم برای حمایت از آن‌ها را داشته باشند و بتوانند فضای زندگی کافی را فراهم کنند.

دولت آلمان از به هم پیوستن و در کنار هم بودن خانواده‌ها حمایت می‌کند و به افرادی مهاجری که با ویزای کار مهاجرت کرده‌اند، اجازه می‌دهد اعضای خانواده خود را به‌صورت موقت یا دائم به این کشور دعوت کنند. آن‌ها یک ویزای ویژه برای این خانواده‌ها دارند که به‌عنوان ویزای اتحاد خانواده آلمان شناخته می‌شود.

شرایط لازم برای دریافت ویزای اتحاد خانواده

کارگران مهاجری که می‌خواهند اعضای خانواده خود را به آلمان بیاورند باید شرایط زیر را داشته باشند: 

1) درآمد کافی برای حمایت از خانواده‌شان داشته باشند.

2) بودجه کافی برای تأمین مسکن خانواده داشته باشند.

3) اعضای خانواده باید درک اولیه از زبان آلمانی داشته باشند.

4) کودکان باید زیر 18 سال باشند.

 

آبا پس از مهاجرت کاری به آلمان همسر حق کار دارد؟

بله، به‌طورکلی همسر شما حق کار کردن دائم و بدون محدودیت را دارد و می‌تواند با ویزای همسر در آلمان کار کند. درصورت داشتن ویزای کار همسر دیگر نیاز نیست کار همسرتان حتماً در ارتباط با رشته تحصیلی ایشان باشد و می‌تواند در حوزه‌ای که بخواهد و بتواند فعالیت داشته باشد و درآمد بسیار خوبی هم داشته باشد

ساعات و روزهای کاری در آلمان چقدر است؟

هفته کاری تعریف‌شده از دوشنبه تا شنبه است؛ درحالی‌که هفته کاری استاندارد در آلمان برای بیشتر صنایع از دوشنبه تا جمعه است.

کار تمام وقت در آلمان چند ساعت است؟

در یک قرارداد کار تمام وقت استاندارد ساعت کار به‌طور متوسط 36 تا 40 ساعت در هفته است.

ساعت کار در آلمان چقدر است؟

روزهای کاری در آلمان معمولاً بین 8-9 صبح شروع می‌شود و بین 5-6 بعدازظهر به پایان می‌رسد. زمان استراحت ناهار 30 دقیقه تا 1 ساعت است. ساعات اداری معمولی در هفته 9-5 ساعت است. طبق قانون کار آلمان، ساعات کار نمی‌تواند بیش از هشت ساعت در یک روز یا 48 ساعت در یک هفته باشد.

هر سفری، با اولین قدم شروع میشه...
قدم اول شما، دریافت مشاوره رایگانه

وب‌ سایت‌های کاریابی در آلمان

وب‌سایت‌های کاریابی در آلمان

سایت‌های کاریابی بسیار زیادی در آلمان وجود دارند که شما می‌توانید از طریق ایجاد پروفایل و ساخت اکانت در آن‌ها به‌راحتی به جست‌و‌جوی کار مورد نظر خود در آلمان بپردازید. در این قسمت لیستی از بهترین سایت‌های کاریابی در آلمان برای ایرانیان را برایتان قرار داده‌ایم:

  1. Stepstone
  2. Indeed
  3. LinkedIn
  4. Jobware
  5. Gigajob
  6. Jobrapido

بازار کار در آلمان

کار در آلمان

آلمان (با 84.3 میلیون نفر جمعیت) بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا (EU) و پس از ایالات متحده آمریکا، چین و ژاپن، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است. آلمان همچنین سومین صادرکننده بزرگ است و به‌دلیل شرکت هایبزرگ خود در بخش‌های خودرو، مواد شیمیایی و الکترونیک مشهور است. این آمار نشان می‌دهد این کشور در عرصه‌های مختلف به‌طور حرفه‌ای فعال بوده و موقعیت‌های شغلی فراوانی برای افراد با مهارت‌های مختلف در این کشور وجود دارد.

بازار کار آلمان به افراد تحصیل‌کرده، یعنی با مدارک حرفه‌ای (مطالعات آکادمیک، آموزش حرفه‌ای) نیاز دارد. فرصت‌های خوبی برای افراد ماهر خارجی در مشاغلی وجود دارد که تقاضای بالایی دارند. در آلمان، تقاضای قابل توجهی برای مشاغل زیر وجود دارد:

پزشکان: با وجود فرصت‌هایی با درآمد خوب و موقعیت اجتماعی بالا، کمبود پزشک در مطب‌های خصوصی و گاهی در کلینیک‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی دیده می‌شود.

پرستاران: مشاغل زیادی برای پرستاران و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی وجود دارد. در بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و سایر مراکز مراقبتی به کارکنان واجد شرایط نیاز است.

حتما بخوانید : مهاجرت پرستار به آلمان

مهندسان: آلمان به‌عنوان یک کشور صنعتی، فرصت‌های شغلی فراوان و موقعیت‌های درآمدزایی خوبی برای ارائه به مهندسان دارد. همچنین تقاضای زیادی برای متخصصان در مهندسی برق و ساخت و ساز، مهندسی مکانیک و ساخت خودرو وجود دارد. در حال حاضر فرصت‌هایی برای فارغ‌التحصیلانی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند وجود دارد.

متخصصان علوم کامپیوتر: در زمینه‌های STEM (علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) هم در بخش خصوصی و هم در مؤسسات تحقیقاتی دولتی، جای خالی فراوان است.

همچنین تقاضای ویژه برای کارگران مهدکودک در مهدکودک‌های شهرداری و کلیسا، رانندگان برای شرکت‌های باربری و مؤسسات شهرداری، سرآشپزها، متخصصان صنایع غذایی (قصابی‌ها، نانواها) و کارگران کشاورزی (کارگران برداشت محصول) وجود دارد.

برای مهاجرت کاری به آلمان از کجا شروع کنم؟

ما در این مقاله سعی کردیم تمامی نکاتی را که برای مهاجرت کاری به آلمان نیاز دارید برایتان بازگو کنیم. همان‌طور که قبلاً هم به شما گفتیم مهاجرت کاری به آلمان کار بسیار پیچیده‌ای نیست و به‌سادگی امکان‌پذیر است، اما تنها در صورتی که شما تخصص مورد نیاز و توانایی صحبت کردن به زبان آلمانی را داشته باشید. پس اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید روز توانایی‌های خود تمرکز کنید و سعی کنید زبان آلمانی خود را تقویت کنید. 

اکنون می‌توانید با خیالی راحت و آسوده برای مهاجرت و کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی یا همراه با آن اقدام و اقامت این کشور را دریافت کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره در حوزه مهاجرت به آلمان می‌توانید به موسسه مهاجرتی راهکارهای مثبت نیکان به شماره تماس ۰۲۱۸۷۷۰۰۹۱۳ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس بگیرید