رسته های شغلی ⌵

اجرای قانون جدید مهاجرت کاری به آلمان از نوامبر 2023

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت
کلیک کنید
ویزا کار آلمان

بر اساس اعلام دولت آلمان، قانون جدید مهاجرت کاری به آلمان(FEG)  از نوامبر 2023 (آبان 1402) اجرا خواهد شد. این در حالی است که اجرای برنامه مهاجرتی کارت شانس که فرصت لازم برای جذب نیروی کار را بر اساس یک  سیستم امتیازبندی وبدون داشتن پیشنهاد کاری از کشور آلمان فراهم میسازد بر اساس آخرین اعلام دولت آلمان به تابستان 2024 موکول خواهد شد. قانون کارت شانس در 23 جون 2023 به تصویب مجلس آلمان رسید و سیاست های جدیدی را برای جذب نیروی کار مهاجر به همراه خانواده اعلام کرد. علاوه بر آن قانون جدید مهاجرت کاری به آلمان(FEG)، مهاجرت به آلمان را برای نیروی متخصص با مدرک تحصیلی و افراد دارای دانش عملی (تجربه کاری) آسان تر می کند. با قانون جدید مهاجرت کاری آلمان، ساز و کارهای موجود برای مهاجرت نیروی کار ماهر دارای مدرک دانشگاهی (کارت آبی اتحادیه اروپا) ادامه خواهد یافت و در برخی موارد توسعه خواهد داشت. علاوه بر این،  کارت شانس از تابستان 2024، اتباع کشورهای ثالث از جمله ایران را که دارای توانایی های فنی لازم هستند اما دارای پیشنهاد کاری از آلمان  نیستند را قادر می سازد تا برای جستجوی کار به آلمان مهاجرت کنند.

هر سفری، با اولین قدم شروع میشه...
قدم اول شما، دریافت مشاوره رایگانه

آن چه در این مقاله میخوانید

تصویب قانون کارت شانس در جون 2023

کارت شانس استراتژی جدید آلمان برای جذب نیروی کار است. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2022، آلمان با کمبود 1.7 میلیون نیروی کار روبه روست و از این رو چاره ای جز جذب نیروی کار مهاجر ندارد. دولت آلمان سیاست های جدیدی را برای جذب نیروی کار مهاجر از طریق یک سیستم مهاجرتی جدید مبتنی بر امتیاز، از ماه مارس اجرا خواهد کرد که به مهاجران اجازه میدهد حتی بدون داشتن پیشنهاد کار قطعی به آلمان مهاجرت کنند. اما چه متقاضیانی واجد شرایط برای برنامه جدید مهاجرتی آلمان هستند؟ امتیاز بر اساس چه معیارهایی صادر میشود؟ حداقل امتیاز لازم جهت دریافت کارت شانس چه قدر است ؟ کارت شانس استراتژی جدید آلمان برای جذب نیروی کار

بر اساس قانون جدید مهاجرتی آلمان، افرادی موفق به اخذ کارت شانس برای مهاجرت کاری به آلمان میشوند که توانسته باشند حداقل امتیاز لازم برای مهاجرت به آلمان را به دست آورده باشند. بر اساس گفته ها ی وزیر کار آلمان “هوبرتوس هایل”  سیستم جدید مهاجرتی آلمان در ماه مارس اجرا خواهد شد. این  سیستم بر اساس نسخه “گرین کارت” آمریکا طراحی شده و مبتنی بر امتیاز و هدف آن جذب نیروی کار ماهر از خارج از اتحادیه اروپاست.

افرادی که متقاضی مهاجرت به آلمان از طر یق این سیستم باشند باید دارای شرایط زیر باشند:

  • دارای مدرک تحصیلی باشند.
  • دارای حداقل سه سال سابقه کار باشند.
  • مسلط به زبان آلمانی باشند.
  • زیر 35 سال سن داشته باشند.
  • سیستم امتیازبندی کارت شانس برای مهاجرت به آلمان

افرادی که متقاضی مهاجرت به آلمان از طریق برنامه مهاجرتی “کارت شانس” هستند، باید حداقل 6 امتیاز را بر اساس معیارهای اعلام شده کسب کنند تا بتوانند کارت شانس خود را برا ی مهاجرت به آلمان اخذ کنند. این معیارها عبارتند از تحصیلات، سوابق شغلی، سن، مهارت زبان آلمانی، سابقه زندگی در آلمان و داشتن اسپانسر.

امتیاز هر معیار به شرح زیر است:

4 امتیاز: اگر فرد دارای صلاحیت حرفه ای خاصی (مدرک تحصیلی) باشد.

3 امتیاز: اگر فرد دارای حداقل سه سال سابقه کار باشد.

2 امتیاز: اگر فرد دارای مهارت زبان آلمانی در سطحB2  باشد.

1 امتیاز: اگر فرد دار ای مهارت زبان آلمانی در سطحB1  باشد.

2 امتیاز: اگر فرد کمتر از 35 سال سن داشته باشد.

1 امتیاز: اگر فرد بیشتر از 35 سال سن داشته باشد.

1 امتیاز: اگر فرد در آلمان اسپانسر داشته باشد.

1 امتیاز: اگر فرد در پنج سال گذشته حداقل 6 ماه به طور قانونی در آلمان زندگی کرده باشد.

اجرای قانون جدید مهاجرت کاری به آلمان نوامبر 2023

همان طور که قبل تر اشاره کردیم قانون کارت شانس توسط مجلس نمایندگان آلمان (بوندستاگ) در ماه جون 2023 به تصویب رسید و حال بر اساس اعلام دولت قرار است برنامه مهاجرتی کارت شانس تابستان 2024 اجرایی شود. این برنامه مهاجرتی بر اساس یک سیستم امتیازبندی امکان مهاجرت افراد را بر مبنای مدرک تحصیلی،  سوابق کاری، سطح زبان آلمانی، سن مشخص میکند. افرادی که موفق به اخذ حداقل امتیاز لازم ( 6 امتیاز) در این سیستم شوند میتوانند گواهی کارت شانس خود را دریافت کرده و با ارائه مدارک لازم به سفارت آلمان، ویزا ی جستجوی کار خود را برای اقامت در آلمان به مدت زمان یک سال دریافت کنند. این مجوز اقامت برای دو سال دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

شرایط جدید کارت آبی اتحادیه اروپا از نوامبر 2023

در اجرای الزامات دستورالعمل(EU) 2021/1883 ، قانونگذار آلمانی امکانات مهاجرت را با کارت آبی اتحادیه اروپا بازسازی و گسترش داده است. یکی از مواردی که با تغییرات قابل توجهی همراه بوده است، آستانه حقوق قرارداد کاری برای اخذ بلوکارت است. در قانون جدید مهاجرت کاری به آلمان حداقل حقوق بلوکارت سالی 39682 یورو تعیین شده است. با اجرای این قانون از نوامبر 2023 دریافت کارت آبی اتحاد یه اروپا برای گروه و سیعتر ی از افراد باز خواهد شد. به عنوان مثال، افراد خارجی که در سه سال گذشته از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، می توانند کارت آ بی اتحادیه اروپا را دریافت کنند، در صورتی که شغل آنها در آلمان حداقل حقوق 39682  یور و را به همراه داشته باشد. این امر هم در مورد مشاغل مورد نیاز و هم برای مشاغل معمولی صدق می کند و تبعیضی برای آن در نظر گرفته نشده است. لیست مشاغل مورد نیاز برای کارت آبی اتحاد یه اروپا به طور قابل توجهی گسترش خواهد یافت. علاوه بر مشاغل مورد  نیاز در زمینه ریاضیات، فناوری اطلاعات، علوم مهندسی و پزشکی، نیروی کار ماهر در مشاغل زیر می توانند در صورت داشتن سایر شرایط، کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت کنند:

  • مدیران تولید، معدن، ساخت و ساز یا توزیع
  • مدیران خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • مدیران خدمات حرفه ای، مانند مدیران مراقبت از کودک یا خدمات بهداشتی
  • دامپزشکان
  • دندانپزشکان
  • داروسازان
  • متخصصین پرستاری یا مامایی
  • معلمان و مربیان مدرسه لیست کامل مشاغل

https://www.make-it-in-germany.com/fileadmin/1_Rebrush_2022/a_Fachkraefte/PDF-Dateien/3_Visum_u_Aufenthalt/2023_Engpassberufe_EN.pdfDateien/3_Visum_u_Aufenthalt/2023_Engpassberufe_EN.pdf

تغییرات بیشتر با اجرای قانون جدید مهاجرت کاری از نوامبر 2023

با اجرای قانون جدید مهاجرت کاری از نوامبر 2023 برای افراد متخصص که دارای مدرک دانشگاهی هستند، تغییرات بیشتری در راستای ساده سازی قوانین مهاجرت کاری به آلمان صورت خواهد گرفت. یک ی از این تغییرات این است که دیگر لازم نیست که زمینه کاری با تحصیلات شما در آلمان یکسان باشد و چنانچه در انجام کاری مهارت لازم را داشته باشید اما مدرک تحصیلی مرتبط نداشته باشید، در هنگام جستجوی کار، محدود به مشاغل مرتبط با آن مدرک نمیشوید و این موضوع دیگر اهمیتی برای اخذ قرارداد کاری ندارد. به عنوان مثال از نوامبر 2023 اعطای مجوز توسط آژانس کار فدرال برای به کارگیری رانندگان پایه یک و رانندگان ماشین های سنگین از کشورهای ثالث تسهیل خواهد شد. در نتیجه،  دیگر بررسی نخواهد شد که آیا متقاضی دارای گواهینامه رانندگی اتحادیه اروپا یاEEA  است یا خیر. علاوه بر این، ارائه مدرک زبان برای رانندگان الزامی نخواهد داشت.

از نوامبر 2023 افرادی که دارای پیشنهاد کاری از کشور آلمان باشند و همچنین دارای مدرک تحصیلی مورد تائید از کشور مبدا باشند و یا بتوانند ثابت کنند که دارای حداقل 2 سال سابقه کار در ز مینه مهارت هایشان هستند با ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح A2 میتوانند به عنوان نیروی کار به آلمان مهاجرت کنند و یک مجوز اقامت یک ساله دریافت کنند. این مجوز تا 3 سال قابل تمدید است. پس از ورود به آلمان زیر نظر مقام ذیصلاح، مهارت آنان مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد تا معادل مدارک خارج ی خود را تعیین کنند، ممکن است اجازه اقامت حداکثر تا شش ماه اعطا شود. به این منظور یکی از الزامات این است که آنها بتوانند مهارت زبان آلمانی خود را ثابت کنند. به عنوان یک قاعده کلی،  مهارت زبان آلمانی در سطح A2 مورد نیاز است. به عنوان مثال افرادی که در زمینه فناوری اطلاعات و برنامه نویسی دارای دو سال سابقه کاری در کشور مبدا باشند میتوانند حتی بدون داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با داشتن سطح زبان آلمانی حداقل A2 به عنوان نیر وی کار به کشور آلمان مهاجرت کنند.

فرصت کار بیشتر برای دانشجویان و مهارت آموزان

با اجرای قانون جدید مهاجرت کاری به آلمان از نوامبر 2023، فرصت کار دانشجویی بیشتری در اختیار علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی و مهارت آموزان آوسبیلدونگ قرار داده خواهد شد. دانشجویانی که موفق به مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل شده اند از نوامبر 2023 اجازه کار دانشجوی ی در آلمان به مدت زمان 140 روز تمام وقت و یا 280 روز پاره وقت خواهند داشت. این در حالی است که قبل از اجرای این قانون اجازه کار دانشجویی به ترتیب 120 روز تمام وقت و 240 روز پاره وقت تعیین شده بود. متقاضیان بالقوه پروسه جستجوی آوسبیلدونگ نیز تا سن 35 سال هیچ محدودیتی بر ای مهاجرت به آلمان جهت یافتن دوره آوسبیلدونگ خود در آلمان ندارند و همچنین برای اخذ پذیر ش در دوره آوسبیلدونگ نیاز به ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح B1 خواهند داشت. به متقاضیان واجد شرایط یک ویزای 9 ماهه برای جستجوی آوسبیلدونگ اعطا خواهد شد. تا زمانی که در یک دوره آوسبیلدونگ پذیر ش بگیرید اجازه انجام 20 ساعت کار پاره وقت در هفته خواهید داشت.

استخدام سهمیه ای کوتاه مدت

با اعمال قانون جدید مهاجرت کار ی به آلمان از نوامبر 2023 امکان جدیدی برا ی اشتغال کوتاه مدت اتباع کشورهای ثالث بدون توجه به شرایط تحصیلی ایجاد میشود. به محض اینکه آژانس کار فدرال(BA)  یک سهمیه استخدام محور را تعیین کند (این سهمیه می تواند برای بخش های اقتصادی خاص یا گروه های شغلی متمایز باشد) کارفرمایان علاقه مند می توانند برای مجوز کار یا تاییدیه عنوان اقامت برای استخدام نیروی کار ماهر خارجی درخواست دهند. در صورت اعمال موارد زیر مجوز استخدام اعطا خواهد شد:

کارفرما متعهد به اخذ قرارداد کار با نیر وی کار خارجی باشد.

کارفرما متعهد می شود که هزینه های سفر نیروی کار را به طور کامل پرداخت کند.

مدت زمان استخدام جهت انجام پروژه در طول  یک دوره یک ساله، از 8 ماه تجاوز نکند.

ساعات کاری در هر هفته 30 ساعت باشد .

 منابع: 

 https://www.makeitingermany.com/en/visaresidence/skilledimmigrationact https://www.schengenvisainfo.com/news/germancabinetapproveschangesto

theskilledimmigrationactinabidtoattractmoreforeignworkers/  

https://www.make-it-in-germany.com/en/visa-residence/types/eu-blue-card

https://www.thelocal.de/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس بگیرید