رسته های شغلی ⌵

ویزای کار لهستان

اعزام نیروی کار به لهستان

برنامه‌ریزی برای یک سفر کوتاه به کشور لهستان یک چیز است، اما داشتن فرصت کار در آن کشور به آمادگی و برنامه‌ریزی بیشتری نیاز دارد. اگر شغلی در لهستان به شما پیشنهاد شده، به احتمال زیاد برای تقبل آن شغل به ویزای کاری لهستان نیاز خواهید داشت. ویزای کار لهستان یک ویزای ملی (بلندمدت) است که به شهروندان غیر اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا در این کشور کار کنند. بسیاری از ایرانیان از این طریق توانسته‌اند به کشور لهستان مهاجرت کنند. بنابراین شما نیز اگر در مورد مهاجرت کاری به این کشور شنیده‌اید، می‌توانید با پر کردن فرم‌ ارزیابی مهاجرت کار در لهستان، برای دریافت شغل و اقامت دائم در این کشور اقدام نمایید. در ادامه به بررسی شرایط، مدارک و انواع ویزای کار لهستان خواهیم پرداخت.

آن چه در این مقاله میخوانید

معرفی اجمالی کشور لهستان

لهستان «Poland» کشوری در مرکز قاره اروپا و حوزه شینگن و در عضو اتحادیه اروپا است. این کشور با آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، لیتوانی، روسیه، بلاروس، اوکراین و دریای بالتیک همسایه است. پایتخت این کشور شهر ورشو «Warsaw» است که یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای لهستان نیز محسوب می‌شود. مردم این کشور به زبان لهستانی صحبت می‌کنند؛ همچنین برخی از مردمان در برخی از کشورهای همسایه لهستان نیز به همین زبان صحبت می‌کنند. اما زبان انگلیسی هم به‌عنوان زبان دوم در این کشور شناخته شده و افراد زیادی به زبان انگلیسی هم مسلط هستند.

انواع ویزای کار لهستان

انواع ویزای کار لهستان

اعزام نیروی کار به لهستان باید از طریق ویزای کار لهستان صورت بگیرد. از آنجایی که لهستان عضو اتحادیه اروپا «EU» است، شهروندان سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کار در این کشور به مجوز نیاز ندارند. اما اکثر افراد دیگری که متقاضی کار در این کشور در خارج از اتحادیه اروپا هستند (مانند متقاضیان ایرانی)، برای اقامت در لهستان به ویزای کاری این کشور نیاز دارند. اما ویزای کار لهستان خود دارای انواع مختلفی هستند. بنابراین قبل از درخواست برای ویزای کار، باید بدانید که برای کدام مجوز کار باید اقدام کنید. انواع ویزای کار لهستان به این قرار هستند:

1) مجوز کار یا ورک پرمیت «A»

اگر شما یک پیشنهاد کاری از یک کسب‌و‌کار ثبت شده در کشور لهستان داشته باشید، برای رفتن به کشور لهستان به این نوع ویزا یا مجوز کار نیاز خواهید داشت. البته این ویزای کار به شرطی به شما داده می‌شود که اجازه اقامت معتبر لهستان را دریافت نمایید. به‌صورت کلی این مجوز برای افراد خارجی که برای یک کارفرمای لهستانی کار می‌کنند مورد نیاز است.

2) مجوز کار یا ورک پرمیت «B»

اگر شما به‌عنوان عضو هیئت مدیره یک شرکت، سازمان یا کسب‌وکار استخدام شده و همچنین برای مدت بیش از شش ماه در لهستان اقامت داشته باشید، این نوع مجوز کار برای شما صادر خواهد شد.

3) مجوز کار یا ورک پرمیت «C»

اگر شما توسط یک کارفرمای خارجی برای مدت بیش از 30 روز به کشور لهستان دعوت شده باشید تا در شعبه لهستانی آن‌ها به فعالیت بپردازید، این نوع مجوز یا ویزای کار برای شما صادر خواهد شد. به‌صورت کلی این مجوز برای افرادی که از طریق انتقال درون شرکتی برای کار در لهستان فرستاده می‌شوند در دسترس است.

4) مجوز کار یا ورک پرمیت «D»

اگر یک کارفرمای خارجی شما را به کشور لهستان اعزام کند تا در خدمات صادراتی کار کنید. به این نوع ویزا یا مجوز کار نیاز خواهید داشت. البته کارفرمای خارجی که شما را فرستاده، نباید شعبه لهستانی داشته باشد.

5) مجوز کار یا ورک پرمیت «S»

اگر کارفرمای خارجی شما را برای فعالیت‌هایی همچون کشاورزی، شکار، ماهیگیری یا اقامت به کشور لهستان بفرستد، برای کار در لهستان به این نوع ویزا یا مجوز کاری نیاز خواهید داشت.

می‌بینید که برای مهاجرت به لهستان از طریق کار باید شرایط مختلف کاری و ویزای مختلفی که برای کار داده می‌شود را بررسی کنید تا ببینید که شما شرایط لازم برای درخواست کدام ویزای کار لهستانی را دارا هستید. سپس برای همان نوع ویزا درخواست بدهید. همین طور به شما پیشنهاد میکنیم در صورتی که قصد مهاجرت را دارید مقاله ورک پرمیت کانادا را نیز مطالعه کنید

هر سفری، با اولین قدم شروع میشه...
قدم اول شما، دریافت مشاوره رایگانه

جاب آفر لهستان و شرایط آن

جاب آفر لهستان

افرادی که قصد کار در کشور لهستان را دارند، به یک کارفرمای لهستانی نیاز دارند تا از طرف آن‌ها برای مجوز کار درخواست دهند. البته قبل از شروع درخواست برای مجوز کار خارجی، کارفرما باید آزمون بازار کار را انجام دهد.

 هدف از این آزمون تعیین این است که آیا شهروندان لهستانی یا سایر اتباع اتحادیه اروپا واجد شرایط برای پر کردن این موقعیت هستند یا خیر؛ چراکه افراد بومی لهستان یا افراد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به اتباع خارجی برای دریافت شغل در این کشور اولویت دارند. اما اگر در نهایت پس از بررسی‌های دقیق، هیچ جویای کار واجد شرایطی در لهستان یا اتحادیه اروپا برای کار موردنظر وجود نداشته باشد، کارفرما می‌تواند از طرف یک متقاضی خارجی برای مجوز کار درخواست دهد!

درخواست برای مجوز کار لهستان

کارفرمای لهستانی مسئول درخواست مجوز کار برای متقاضیان خارجی است. درواقع کارفرما باید مدارکی را ارائه دهد که ثابت کند شرایط استخدام یک فرد خارجی برآورده شده است. البته شخص متقاضی نیز باید اطلاعات موردنیاز مانند گذرنامه، رزومه و… را در اختیار کارفرما قرار دهد. مجوزهای کار لهستان توسط رئیس دولت محلی این کشور «Voivode» صادر می‌شود. پس از تأیید درخواست مجوز کار، سه نسخه از مجوز تهیه می‌شود که یک نسخه برای اداره فرمانداری لهستان «Voivodeship»، یک نسخه برای کارفرما و یک نسخه نیز برای کارمند است. کارفرما مسئول دادن مجوز کار به کارمند است. متقاضی پس از دریافت این مجوز می‌تواند به‌صورت قانونی در لهستان کار کند.

البته این افراد باید توجه داشته باشند که مجوز کار آن‌ها فقط برای زمانی معتبر است که در شرکتی که از طرف آن‌ها درخواست داده است می‌مانند. اگر آن‌ها بخواهند شغل خود را تغییر دهند، کارفرمای جدید آن‌ها باید برای یک مجوز کاملاً جدید درخواست دهد و مراحل گفته شده را از ابتدا طی کند!!

مراحل مهاجرت به لهستان از طریق کار

مهاجرت کاری به لهستان

درخواست ویزای کار لهستان از طریق جاب آفر لهستان، به مراحل خاصی نیاز دارد که در قسمت‌های قبل به روند آن اشاره شد. اما اگر در اینجا بخواهیم مراحل را به‌صورت کلی بیان کنیم، مراحل مهاجرت به لهستان از طریق ویزای کار به این ترتیب خواهد بود:

  1. کارفرمای لهستانی باید از طرف شما برای مجوز کار درخواست دهد.
  2. شما نیز برای دریافت ویزای کار از سفارت لهستان اقدام کنید.

البته برای این درخواست‌ها باید مدارک موردنظر ارائه شود تا سازمان مربوطه بتواند مجوز کار لهستانی را برای فرد متقاضی صادر کند. این مدارک به قرار زیر هستند:

مراحل مهاجرت به لهستان از طریق کار
پر کردن فرم درخواست ویزای کار
اثبات پرداخت هزینه‌های درخواست ویزای کار لهستان
اثبات وضعیت حقوقی کارفرما (اسناد باید از NCR (ثبت دادگاه ملی) صادر شود)
سوابق فعالیت اقتصادی کارفرما
کپی صفحات پاسپورت متقاضی
گواهی بیمه درمانی متقاضی
اظهاراتی که سود یا زیان کارفرما را نشان دهد
کپی قرارداد کاری

پس از اعطای مجوز کار، کارفرمای شما آن را به همراه قرارداد کاری و سایر مدارک برای شما ارسال می‌کند تا شما نیز بتوانید برای ویزای کار اقدام کنید.

پیدا کردن کار در سایت های کاریابی و آزمون بازار کار

برای پیدا کردن کار در کشور لهستان باید شما به‌عنوان یک شخص متقاضی خودتان کار موردنظر را پیدا کنید. در همین جهت، برای کاریابی لهستان یا کاریابی در لهستان می‌توان روی وبسایت‌های کاریابی لهستان حساب کرد. البته شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین «Linkedin» هم می‌توانند بستر مناسبی برای پیدا کردن پیشنهاد کار از کشورهایی همچون لهستان باشند.

 فقط شما باید دنبال کارفرماهایی از کشور لهستان بگردید و سپس برای وی درخواست ارسال کنید. آن‌گاه اگر کارفرما به درخواست شما پاسخ داد، در مورد ارسال رزومه کاری و دیگر مراحل به توافق برسید. برای کاریابی در لهستان همچنین می‌توانید از وبسایت‌های زیر هم استفاده کنید:

 

با مراجعه به وبسایت‌ها و سرویس‌های فوق می‌توانید به بررسی بازار کار و پیشنهادات شغلی کارفرمایان لهستانی بپردازید و در صورت مشاهده موقعیت کاری مناسب، به کارفرمای آن پیام بدهید.

صدور مجوز اشتغال​

در مورد مهاجرت کاری به لهستان یا مهاجرت به لهستان از طریق کار، این کارفرما است که باید برای مجوز کار برای متقاضی خارجی استخدام شده‌ی خود درخواست ویزای کار بدهد. مجوزهای کار توسط یک دفتر منطقه‌ای مربوطه به نام دفتر «Voivodship» در لهستان صادر می‌شوند. 

مراحل درخواست مجوز کار در لهستان همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، به این شرح است که کارفرما آزمون بازار کار را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که در خود کشور لهستان یا اتحادیه اروپا شخصی واجد شرایط برای موقعیت شغلی موردنظر وی داوطلب نشده است. حالا کارفرما درخواست مجوز کار خارجی را آغاز می‌کند. پس از درخواست موفقیت آمیز، اداره «Voivode» لهستان، مجوز کار را صادر می‌کند، در این صورت متقاضی می‌تواند در لهستان شروع به کار کرده و اقامت این کشور را دریافت کند!

مدارک لازم برای مهاجرت کاری به لهستان

شرایط کار در لهستان

همان‌طور که گفتیم مهاجرت به لهستان از طریق ویزای کار به دریافت اقامت این کشور نیاز دارد و جهت اقدام برای همه این موادر به یک سری مدارک نیاز خواهید داشت. مدارک لازم برای مهاجرت کاری به لهستان در جدول زیر قابل مشاهده است:

پاسپورت پاسپورت شما باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
مدارک هویتیشناسنامه و کارت ملی ترجمه شده.
فرم درخواست ویزای کاراین فرم را باید از طریق وبسایت کنسولی لهستان «e-Konsulat» پر کنید، سپس آن را چاپ کرده و امضا نمایید.
دو عکس یکسان و جدید از خودابعاد و الزامات عکس باید طبق دستورالعمل‌های عکس ویزای شینگن باشد.
بلیط‌های هواپیمای لهستانباید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد پروازی به لهستان را خریداری کرده یا حداقل رزرو کرده‌اید.
گواهی بیمه سلامت مسافرتیبرای درخواست اولیه ویزای کار، باید مدرکی مبنی بر بیمه درمانی سفر با حداقل 30000 یورو ارائه دهید
مدرک اقامتباید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد در طول اقامت خود مکانی برای زندگی در لهستان دارید.
نسخه اصلی و کپی مجوز کارکارفرمای شما باید مجوز کاری که از طرف شما درخواست کرده را برای شما ارسال کند.
گواهی سابقه کار (cv)یک کپی به‌روز شده از رزومه خود و هرگونه گواهی که نشان دهنده تجربه کاری شما در موقعیتی است که برای آن درخواست می‌کنید، ارسال کنید.
گواهی عدم سوء پیشینهشما باید با این گواهی ثابت کنید که سابقه کیفری ندارید.
کپی ویزای قبلیدر صورت وجود

کنسولگری یا سفارت لهستان ممکن است بسته به هر مورد خاص موجود در جدول فوق از شما بخواهد که مدارک اضافی دیگری را ارائه دهید. بنابراین بهتر است برای ارائه هر نوع مدرکی آمادگی داشته باشید.

شرایط لازم برای مهاجرت کاری به لهستان

کاریابی در لهستان

کار در لهستان برای ایرانیان و سایر کشورهای خارج از اتحادیه اروپا تا حدودی فراهم است. البته کار در لهستان برای ایرانیان به یک سری تلاش‌ها نیاز دارد که فرد را واجد شرایط لازم برای مهاجرت کاری به لهستان و دریافت ویزای کار لهستان کند. از جمله این شرایط می‌توان موارد زیر را نام برد:

1) داشتن مدرک تحصیلی

افرادی که دارای مدارک بالای آکادمیک در یک رشته خاص هستند، شانس بیشتری برای دریافت ویزاهای کاری و مهاجرتی به کشورهای اروپایی دارند. البته برای مهاجرت به لهستان نیز مانند بسیاری از کشورها دیگر حداقل مدرک تحصیلی از دیپلم شروع می‌شود که هرچقدر مدرک بالاتر باشد، امتیاز بیشتری برای دریافت ویزا به فرد داده می‌شود.

2) اثبات تمکن مالی

اثبات تمکن مالی به‌ این معنا است که فرد توانایی مالی برای زندگی در یک کشور اروپایی مانند لهستان را دارد. معمولاً در مرحله درخواست ویزای کار لهستان باید این مدرک نیز ارائه شود که با پس‌انداز بانکی امکان‌پذیر است. درواقع باید مبلغ لازم برای داشتن یک زندگی عادی در لهستان باید روی حساب بانکی فرد قرار داشته باشد با تمکن مالی وی اثبات شود!

3) داشتن مدرک زبان

همانطور که در ابتدای این متن اشاره شد، مردم لهستان به زبان لهستانی صحبت می‌کنند که زبان اصلی این کشور است. بنابراین متقاضیانی که تا حدودی با این زبان آشنایی دارند، شانس بیشتری برای دریافت ویزای کاری این کشور خواهند داشت. در غیر این صورت باید حداقل مدرک معتبر زبان انگلیسی باید ارائه شود

اگر شما قصد مهاجرت به کشور لهستان را داشته باشید، باید زبان انگلیسی یا لهستانی خود را تقویت کرده و مدرک مربوط به آن را دریافت کنید. همچنین باید سرمایه لازم برای اثبات تمکن مالی خود را داشته و مدرک تحصیلی خود را نیز به‌صورت ترجمه شده ارائه دهید.

مشاغل پردرآمد در لهستان

اقامت کاری لهستان برای اتباع سایر کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در صورتی که مشاغل سطح بالا را انتخاب کنند، وضعیت اقتصادی ایده‌آلی را در کشور لهستان تجربه خواهند کرد. به طوری‌که افراد دارای مشاغل پردآمد می‌توانند حتی اقامت کاری لهستان را نیز سریع‌تر و آسان‌تر دریافت کنند. برخی از مشاغل پردرآمد در لهستان را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مشاغل پردرآمد در لهستان
جراحان و پزشکانهتلداران
وکلامدیران فنی مخابرات
مدیر محتوایی (دیجیتال هاب)برنامه‌نویسان
طراح سه بعدیتوسعه دهندگان نرم‌افزار
دامپزشک حیوانات کوچکجراحان پلاستیک و زیبایی
مدیران بانکیمدیران استعدادیابی
مدیران اجراییمشاورین خانواده
مدیران ارشد مالیزمین شناسان
ارتودنتیست‌هامدیران پروژه‌های معدنی
اساتید دانشگاهطراحان سایت
خلبانانفعالین حوزه مونتاژ خودرو
مدیران بازاریابیروانشناسان
مدیران حسابداری – مدیران مالیاتیمهندسان برق
مدیران تبلیغاتیمهندسان مکانیک
مربیان ورزشی – مربی ژیمناستیک – تناسب اندام – شنا – اسکیمشاورین معماری

در بیشتر کشورهای اروپایی مهاجرپذیر، مشاغل مدیرتی دارای بالاترین رتبه و درآمد هستند. این موضوع در مورد کشور لهستان نیز صدق می‌کند. پس از آن نیز مشاغل مربوط به پزشکی و حوزه‌های فناوری دارای بیشترین اهمیت و درآمد هستند.

بهترین مشاغل برای کار در لهستان و مهاجرت

مشاغل برای کار در لهستان

اگرچه شرایط کار در لهستان برای خارجی‌ها مناسب است، اما برخی از مشاغل می‌توانند نیروی کار خارج از لهستان بیشتری را طلب کنند که برای متقاضیان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا مانند کشور ایران مناسب است. از جمله فعالیت‌ها و مشاغل مناسب برای مهاجرت کاری به لهستان می‌توان به مشاغل موجود در جدول زیر دقت کرد:

بهترین مشاغل
کارمندان در زمینه فعالیت‌های تجاری
رانندگان – راننده ماشین سنگین یا راننده سرویس
تکنسین‌های فنی
انبارداران
مهندسان
متخصصان فناوری اطلاعات
حسابداران
اقتصاد دان‌ها
کارگران
مدیران فروش و بازاریابی

البته موارد فوق برای کار در لهستان بیشتر موجود هستند، اما مشاغل دیگری هم می‌توانند در این کشور برای متقاضیان خارجی وجود داشته باشد. این موضوع با بررسی فرصت‌های شغلی در وبسایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی لهستان امکان‌پذیر است که قبلاً به معرفی آن‌ها پرداختیم.

مهاجرت با خانواده به لهستان

کاریابی لهستان

اتباع خارجی که با ویزای کار لهستان به این کشور وارد شده‌اند، می‌توانند اجازه اقامت موقت اعضای خانواده خود را نیز دریافت کنند که از جمله این اعضا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • همسر (ازدواج باید توسط قانون لهستان به رسمیت شناخته شود)
  • یک فرزند خردسال (که کمتر از 18 سال دارد)
 

بنابراین اعضای خانواده یک متقاضی خارجی که در لهستان کار می‌کند، می‌تواند با دریافت مجوز اقامت موقت با وی در لهستان محلق شوند. بنابراین مهاجرت با خانواده به لهستان از طریق ویزای کار این کشور امکان‌پذیر است.

ساعت کاری در لهستان

مهاجرت از طریق کار به لهستان

بر طبق قانون کار کشور لهستان، یک هفته کاری استاندارد 40 ساعت در 5 روز کاری را در بر می‌گیرد که به‌صورت متوسط 8 ساعت کار در روز است و به عنوان یک کار کامل و تمام وقت در نظر گرفته می‌شود. بنابراین ساعات کار معمولی در کشور لهستان نمی‌تواند از هشت ساعت در روز و به‌طور متوسط از چهل ساعت کار در 5 روز کاری هفته تجاوز کند!

هزینه ویزا کاری لهستان

واحد پول رسمی کشور لهستان، زلوتی لهستان «Polish złoty» که با کد «PLN» نشان داده می‌شود. بنابراین هزینه‌های دریافت ویزای کاری لهستان برحسب زلوتی محاسبه می‌شود که می‌توان آن را در جدول زیر مشاهده کرد:

نوع هزینه

مقدار هزینه

هزینه ویزای کاری لهستان و تمبر مالیاتی

440 PLN

هزینه ارائه کارت اقامت

50 PLN

 

 به منظور اشتغال در کشور لهستان، علاوه‌بر ویزا باید مجوز اقامت و مجوز کار نیز دریافت شود که در جدول فوق می‌توانید هزینه‌های کلی آن را ببینید. اما این هزینه فقط برای درخواست‌ها است. این در حالی است که هزینه‌های مربوط به ترجمه مدارک، اخذ مدرک زبان، مشاوره مهاجرتی و… را باید جداگانه خود برآورد کنید.  

هر سفری، با اولین قدم شروع میشه...
قدم اول شما، دریافت مشاوره رایگانه

پیشنهاد راهکارهای مثبت برای کار در لهستان

اگرچه مهاجرت کاری به کشور لهستان به اندازه سایر کشورهای اروپایی مطرحیت ندارد، اما این موضوع را می‌توان به نبود اطلاعات کافی در این زمینه نسبت داد. چراکه لهستان نیز به اندازه سایر کشورهای دیگر در زمینه مهاجرت می‌تواند ایده‌آل باشد.

 اگر شما نسبت به مهاجرت کاری به کشور لهستان تمایل دارید و می‌خواهید شرایط خود را برای مهاجرت به این کشور به‌صورت دقیق ارزیابی کنید، همین حالا می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۷۷۰۰۹۱۳ با کارشناسان مؤسسه مهاجرتی راهکارهای مثبت نیکان تماس حاصل کرده و به هرآنچه که در مورد مهاجرت کاری به لهستان نیاز دارید درسترسی پیدا کنید. 

سولات متداول

بله؛ اگر یک کارفرمای لهستانی یا یک شرکت در لهستان برای شما درخواست همکاری ارسال کند، می‌توانید با ارائه مدارک لازم به لهستان مهاجرت کنید.

بله؛ با مهاجرت کاری به لهستان می‌توانید پس از 5 سال ماندن در این کشور برای دریافت  اقامت دائم درخواست بدهید.

حداکثر حقوق و درآمد در کشور لهستان ماهانه 33.800  PLN و حداقل حقوق ماهانه 1.190 PLN است.

هزینه دریافت ویزای کاری لهستان به‌صورت کلی حدود 500 PLN است.

هرچقدر مدرک تحصیلی شما بالاتر باشد، شرایط بهتری برای مهاجرت کاری به لهستان خواهید داشت.

بله، در صورت نداشتن مدرک زبان لهستانی، باید مدرک زبان انگلیسی ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس بگیرید