رسته های شغلی ⌵

نگارش پورتفلیو‌ی حرفه‌ای

یک مهندس یا حسابدار برای معرفی توانمندی های حرفه ای خود و کاریابی و درخواست شغل از رزومه استفاده می کند. اما یک هنرمند صرفا نمی تواند با توضیحات متنی در باب فعالیت های هنری خود اطلاع رسانی کند. هر هنرمندی سبک و سیاق و امضای خاص خود را دارد که قاعدتا نمی تواند مثل مشاغل دیگر در قالب چند مدرک یا گواهی و تعداد سال سوابق شغلی و شرح وظایف عنوان شود. 

پس یک هنرمند عکاس یا مجسمه ساز چطور می تواند برای معرفی خود و هنرش، برای جلب مشتری، اخذ پذیرش تحصیلی، و یا کسب یک فرصت شغلی اقدام کند؟ چطور می تواند آثار هنری خود را فارغ از رشته مورد نظر، به کنسرت گذار، گالری دار، یک موسسه آموزشی، شرکت ضبط موسیقی یا یک کارفرما و استخدام کننده نشان دهد؟

شاید در پاسخ به همین نیاز بود که مفهومی تحت عنوان پورتفولیوی هنری شکل گرفت؛ مجموعه ای که نمایش دهنده آثار هنری یک هنرمند است، مثل یک ویترین بزرگ که هنرمند می تواند تعداد نامحدودی از آثار خود را به هر ترتیب که مایل است در کنار هم بچیند!

هدف از پرتفولیو هنری برای مهاجرت

پورتفولیو می تواند در اشکال و چارچوب های متفاوتی عرضه شود، پیش از اینها بصورت کتابچه روی کاغذ چاپ میشد اما امروزه بیشتر یک فایل دیجیتالی، یا فایلی آنلاین یا لینکی روی یک وب سایت شخصی یا یک فایل ویدئویی باشد . 

همانطور که اشاره شد تهیه و تنظیم یک پورتفولیوی هنری می تواند با اهداف مختلفی انجام شود اما در این مطلب ما مشخصاً به ساخت پورتفولیوی هنری با هدف کاریابی برای مهاجرت می‌پردازیم.

دنیای هنر، عرصه ای بسیار گسترده، متنوع و البته بسیار جذابی است و به واسطه همین گستردگی و تکثری که در سبک و آثار و تعداد هنرمندان وجود دارد، پورتفولیوها نیز برای هر حوزه هنری و زیرمجموعه های آن می تواند ویژگی های خاص خود را داشته باشد.اما در هر حال باید هوشمندانه، فکر شده، و با لحاظ کردن مبانی و جذابیت های بصری تنظیم شود. پورتفولیوی شما، تنها نمایش چند اثر نهایی شده شما نیست، بلکه در واقع باید بتواند خلاقیت، ایده ها، سبک، مهارت ها، پژوهش ها و شاید فرایند خلق آثار شما باشد.

پورتفولیو هم مثل بقیه مدارک حرفه ای مشابه از جمله رزومه، کاور لتر در جریان تغییر است و متناسب با هدف مورد نظر برای ارائه، می توان آن را با تمرکز بر یک مقوله مشخص تنظیم کرد. 

برای مثال اگر یک هنرمند موزیسین قصد دریافت یک موقعیت شغلی به عنوان مدرس موسیقی را دارد، به جای پرداختن به همه فعالیت های آهنگسازی، نوازندگی، تنظیم، اجرای مشترک، کنسرت و آموزش، شاید بسیار مناسب تر باشد که بیشتر فعالیت های حوزه آموزشی خود را در این پورتفولیو بسط دهد و استخدام کننده را با حجم زیادی از اطلاعات نه چندان مرتبط درگیر نکند.

برای ساخت پرتفولیو هنری به چه نکاتی توجه کنیم؟

۱.هدف و زمینه

اولین قدم در زمان ساخت پورتفولیو، تعیین هدف است؛ همانطور که پیش تر اشاره شد پورتفولیو می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد و همین مقصود می تواند شما را در جهت و مسیر ساخت پورتفولیوی مناسب قرار دهد. 

از جمله اهداف تنظیم پورتفو می توان به دریافت اقامت هنری،  جذب فرصت های برپایی یا مشارکت در نمایشگاه ها، کاریابی و استخدام در حوزه های مختلف از سوی کارفرمایان متنوع، دریافت پذیرش تحصیلی یا مطالعاتی اشاره کرد. اما بخاطر داشته باشید برای هر هدف مشخصی که دارید پورتفولیوی هنری خود را آماده می کنید، به قابلیت تغییر و امکان استفاده آن برای سایر کاربردها را نیز توجه داشته باشید.    

۲.فرمت پورتفولیو

شکل و شمایل و ساختار پروتفولیوهای هنری بسیار وابسته به هدف تنظیم آنهاست. اگر قرار به پرینت کردن پورتفولیو باشد که اصلاحا به آنها پورتفولیوهای Flat گفته می شود، باید ساختار منعطفی طوری طراحی شود که در صورت نیاز یا به مروز زمان امکان افزودن یا کاستن پروژه ها، یا سازماندهی مجدد متناسب با فرصتی که به دنبال آن هستید، وجود داشته باشد. اینکه فرم و نوع موادی که برای ساخت پورتفولیو استفاده می شود چه باشد بخشی از فرایند طراحی آن محسوب می شود اما به هر حال نحوه انتخاب و اجرای آن باید در راستای قوام بخشیدن به هنر و محتوای طراحی و البته اصول زیبایی شناختی باشد. همین شکل و تناوب ارائه آثار خودش می تواند روایتگر داستان شکل گیری و پیشرفت پروژه های هنری یک آرتیست باشد.

بدون شک تهیه و ساخت یک پورتفولیوی منحصربفرد کار دشوار و پیچیده ای است اما کارشناسان ما با راهنمایی هایی می توانند شما را در این مسیر یاری کنند. به عنوان اولین قدم می توانید تصور کنید چطور داستان یک پروژه هنری خود را برای یک مخاطب تعریف خواهید کرد. و بعد ببینید آیا پورتفولیوی شما هم همان داستان را روایت می کند.

۳.تفکیک واقعیت از خیال!

اگر کار حرفه ای شما شامل مواردی ست که برای یک کارفرمای خاص انجام داده اید، باید اجازه استفاده از آنها را در پورتفولیوی خود دریافت نمایید و البته مشخص کنید کدام بخش از آن پروژه متعلق به شما بوده و کدام بخش مربوط به سایرین. اگر در یک کار گروهی مشارکت کرده باشید، اینجا فرصت خوبی ست که توانمندی خود به عنوان یک هنرمند در انجام کارهای تیمی و پروژه های گروهی را به رخ بکشید. 

برای یک دانشجو تفکیک کردن بخش هایی از یک پروژه بزرگ و حرفه ای یا مهم که در آن مشارکت داشته شاید از اهمیت بیشتری برخوردار باشد چرا که دریافت کننده پورتفولیو شاید نتواند به صراحت در این مورد هنرمند جوان رو مورد سوال قرار دهد در نتیجه بهتر است که خود شما این مهم را به عهده بگیرید و با شفافیت به جدا کردن واقعیت از خیال بپردازید!

سخت افزاری یا دیجیتال؟ مساله اینست!

برای هنرمندانی که بصورت حضوری امکان مواجهه با کارفرما یا مخاطب خاص پورتفولیو را دارند، شاید داشتن پورتفولیوی پرینت شده یا همان فلت راحت تر و مناسب تر باشد اما به هر حال برای اینکه شانس خود را در ارسال و به اشترام گذاشتن پورتفولیوتان را بالا ببرید و همینطور برای آرشیو حرفه ای و شخصی تان، باید نسخه دیجیتالی هم برای آن داشته باشید. 

بخاطر داشته باشید که ذخیره سازی درست و حرفه ای و مستمر آثار هنری تان در هر شکل و شمایلی که اجرا و ارائه شده باشد، از اهمیت بالایی برخوردا است و همیشه باید به فکر آن باشید. به هر حال امروزه کارفرمایان هنری دیگر به دیدن رزومه و کاور لتر بسنده نمی کنند و حداقل چند نمونه اثر را از هنرمند می خواهند اما اینکه این نمونه ها چطور باشند را تحمیل نمی کنند و اتفاقا برای سنجش بهتر هنرمند، انتخاب نمونه ها را به خودش واگذار می کنند.

صحبت در باب پورتفولیو می تواند بسیار به درازا کشیده شود چرا که مقوله گسترده ای است و به تناسب انواع هنرها، می توان از زوایای بسیار گوناگونی به بحث و بررسی درباره آن پرداخت. در این مقاله کوتاه سعی کردیم نکاتی کلی درباره ساخت پورتفولیوی هنری را با هم مرور کنیم. اگر برای هر هدفی قصد ساخت یک پورتفولیوی حرفه ای و بی نقص را دارید، کار را به کارشناسان باتجربه ما در این میدان بسپارید کافی است که فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

هر سفری، با اولین قدم شروع میشه...
قدم اول شما، دریافت مشاوره رایگانه
Call Now Buttonتماس بگیرید