رسته های شغلی ⌵

مهاجرت مهندس IT به آلمان

مهاجرت مهندس IT به آلمان یک روش عالی مهاجرتی برای متخصصان این حوزه محسوب می شود. آلمان کشوری صنعتی با اقتصادی توسعه یافته است که به جهت کم داشتن نیروی کار متخصص و فنی هر ساله شرایط پذیرش و جذب نیروهای کاردان، تحصیلکرده را فراهم می‌کند‌. مهندسانی که در حوزه فناوری اطلاعات تجربه و مدرک دارند، می‌توانند به آلمان مهاجرت کنند. داشتن شغل در کشور مدرن آلمان به افراد این فرصت را می‌دهد تا در بهترین کشور اروپایی ساکن شده و فرصت‌های متعددی مانند؛ اقامت دائم و شهروندی آلمان را دریافت نمایند. تمامی متقاضیان مهاجرت با مدرک IT می‌توانند با پر کردن فرم تقاضا برایدریافت ویزای کاری آلمان اقدام کنند. در ادامه این مقاله به شرایط مهاجرت مهندس IT به آلمان و چگونگی مهاجرت از طریق مدرک فناوری پرداخته می‌شود.

آن چه در این مقاله میخوانید

مهندس IT در آلمان

پرستاری در آلمان

آلمان سرزمین موعود مهندسان حوزه فناوری و کامپیوتر است. مهندسان IT به‌ راحتی می‌توانند اقامت این قطب اقتصادی دنیا را دریافت کنند. در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مهندسان رشته کامپیوتر به آلمان مهاجرت کرده‌اند.

شرایط و انواع ویزای کار مهندس IT برای مهاجرت به آلمان

کشور آلمان برای جذب مهندسان حوزه IT روش‌های مختلفی در نظر گرفته به این صورت که هر مهندس و متقاضی می‌‌تواند طبق شرایط خود یکی از بهترین روش ‌های مهاجرت را انتخاب کند.

روش اول: داشتن کارت آبی

بهترین روش برای مهاجرت و گرفتن ویزا داشتن کارت آبی آلمان است. این کارت دارای مزایایی است که شامل موارد زیر می شود:

  • دارنده این کارت می‌تواند تا ۴ سال یا مدت قرارداد عقده شده با کارفرما و حتی سه ماه بیشتر در آلمان اقامت داشته باشد.
  • دارندگان کارت آبی می‌توانند برای آوردن خانواده، همسر، شریک خود و کودکان زیر ۱۸ سال هم اقدام نمایند.
  • یکی از اصلی‌ترین مزایای مهم کارت آبی این است که دارندگان این کارت اگر سطح B1 زبان آلمانی را داشته باشند، پس از حدود ۲۱ ماه می‌توانند درخواست اقامت خود را به سفارت آلمان تحویل دهند.

شرایط کارت آبی برای متخصصان فناوری:

شرایط کارت آبی برای متخصصان فناوری به این شرح است :

  • داشتن مدرک تحصیلی که معادل سازی شده باشد.
  • داشتن یک پیشنهاد یا دعوت نامه شغلی از سوی یک شرکت معتبر
  • مبلغ قراردادی که بسته می‌شود، باید مطابق دستور کشور آلمان باشد، به طور مثال حداقل 45552 یورو در سال باشد.

 روش دوم: افراد حرفه ای با مهارت و تخصص بالا

این روش مخصوص متقاضیانی است که نتوانسته‌اند شرایط کارت آبی را احراز کنند، اما مدرک تحصیلی فوق را دارند. این ویزا با نام ویزای کار برای واجدین شرایط شناخته می‌شود. این دسته افراد می‌توانند ویزای اقامت برای اشتغال واجد شرایط دریافت کنند.

شرایط اخذ ویزا برای افراد ماهر و حرفه‌ای

شرایط اخذ ویزا برای افراد حرفه ای و ماهر به این شرح است :   

  • داشتن 3 سال تجربه کاری
  • داشتن زبان آلمانی در سطح B2
  • داشتن پیشنهاد کاری مشخص توسط شرکت معتبر آلمانی

حتما بخوانید :مهندس مکانیک در آلمان

مراحل گرفتن ویزای کار مهندس IT در آلمان

مراحل مهاجرت مهندس  IT  به آلمان چندان دشوار نیست. زمانی که یک مهندس IT در آلمان اقدام به گرفتن ویزا می‌کند، باید قدم به قدم مراحل تعیین شده توسط دولت آلمان را طی کند تا موفق به گرفتن ویزای کار در حوزه فناوری شود‌. در مرحله اول باید یک دعوت نامه شغلی از یک کارفرمای آلمانی داشته باشد. این پیشنهاد باید دارای اطلاعات کاملی مانند؛ آدرس و نام کارفرما، شرح وظایف متقاضی، حقوق، مزایا، مدت قرارداد و میزان ساعات کار در هفته باشد.‌

برای گرفتن وقت مصاحبه متقاضی ابتدا باید از کنسولگری آلمان یا سفارت آن کشور وقت مصاحبه دریافت نماید. مهندس IT باید در این مرحله فرم تقاضای ویزا را پرکرده و هزینه آن را پرداخت کند. در روز مصاحبه متقاضی با در دست داشتن مدارک (بدون نقص) در ساعت مقرر در مکان تعیین شده حاضر شود. پس از اتمام مصاحبه در صورت تایید تقاضای ویزای مهندس IT در آلمان سفارت یا کنسولگری با فرد مورد نظر تماس گرفته می‌شود. متقاضی باید پاسپورت خود را جهت ثبت ویزا تحویل دهد. معمولاً زمان کافی برای صدور ویزا حدود ۴ تا ۶ هفته است.

پس از گرفتن ویزا متقاضی باید بلیط هواپیما رزرو کرده و برای سفر به آلمان آماده شود. در فرودگاه باید مامورین گمرک مدارک اثبات هویتی متقاضی را بررسی کنند تا او بتواند وارد آلمان شود.

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار مهندس IT در آلمان

زمانی که مهندس IT اقدام به گرفتن ویزای کار در حوزه فناوری می‌کند، باید بتواند مدارک مورد نیاز خود را تهیه کند. بسیاری از متقاضیان دقت لازم را نکرده و ممکن است به دلیل نقص مدارک روند مهاجرت شان متوقف و یا رد شود که اثرات منفی بر روی پرونده فرد می‌گذارد. مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار مهندس IT  در آلمان عبارتند از :

  • پاسپورت معتبر
  • مستندات مربوط به اثبات هویت مانند شناسنامه
  • مدارک تحصیلی معتبر
  • سابقه کاری حداقل 3 ساله در زمینه مدرک تحصیلی
  • حداقل مدرک B1 آلمانی
  • اسناد تمکن مالی، در بیشتر موارد باید پرینت حساب بانکی و گردش مالی خود را همراه مدارک ارائه دهید.

زبان مورد نیاز مهندس IT در آلمان

همواره این تصور و سوال در ذهن مهندسان حوزه فناوری پیش می‌آید که زبان مورد نیاز مهندس IT در آلمان چه سطحی است؟ در پاسخ باید گفت مهاجرت به روش IT به مدرک زبان نیاز ندارد و فقط تسلط به دانش و زبان تخصصی IT و فناوری کافی است. زیرا زبان رسمی حوزه فناوری اطلاعات در سراسر جهان انگلیسی است و تمامی برنامه‌ها و نرم افزارهای این رشته به این زبان رسمی و بین‌المللی منتشر می‌شود‌. در مجموع برای مهاجرت کاری مهندسان از طریق رشته مهندسی فناوری اطلاعات، مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی ضروری نیست.

اما مهندسین فناوری اطلاعات که متقاضی کار در آلمان هستند باید بتوانند با کارفرمایان و همکاران آلمانی خود ارتباط مستمر و موثر برقرار کنند. آشنایی و تسلط  به زبان‌های برنامه نویسی و اصطلاحات و علائم تخصصی رشته فناوری اطلاعات و کامپیوتر بسیار ضروری بوده و دارای اهمیت فراوانی است. متقاضیان و مهندسان می توانند زبان آلمانی را تا مقطع B1 در ایران بیاموزند و برای گرفتن کارت آبی آلمان، مدرک B2 را در کشور آلمان فرا بگیرند.

درآمد مهندسی فناوری اطلاعات (IT) در آلمان

میزان درآمد مهندس IT در آلمان در طول یک سال حدودا 47,100 یورو در طی یک سال است. در شهرهای کوچک‌تر ۴۰ هزار یورو بوده درآمد مهندسین حرفه‌ای با سابقه کاری بالا می تواند تا ۶۵ الی 75 هزار یورو در سال باشد. البته باید در نظر گرفت که این درآمد ناخالص است و افرادی که بیشترین حقوق را در کشور آلمان دریافت می کنند ۴۲ درصد مالیات می‌دهند. در صورتی که متقاضی دارای همسر ، فرزند باشد دولت آلمان در مالیات آن‌ها تخفیف زیادی به فرد می‌دهد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که درآمد در کشور آلمان، با سابقه کاری و تخصص فرد رابطه مستقیم دارد. با اضافه شدن به میزان تجربه کاری  متقاضی به خصوص اگر فرد دارای کارفرمای  آلمانی باشد، درآمد فرد به طرز چشم‌‌گیری افزایش می یابد. درآمد رشته IT در آلمان‌ تضمین شده و قطعی است، اگر متقاضی بتواند از مبادی قانونی وارد آلمان شود‌. درآمد رشته IT و کامپیوتر در آلمان وابسته به تخصص، سابقه و میزان مهارت در فناوری اطلاعات است.

فرصت کاری مهندس IT در آلمان

اکثر شرکت‌ها در آلمان برای توسعه و فناوری، سرمایه‌گذاری می‌کنند به همین جهت فرصت‌ های کاری IT  در آلمان رونق فراوانی دارد. همین امر باعث شده که شرایط کار مهندسی فناوری اطلاعات در آلمان بسیار خوب باشد. کشور آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و سومین اقتصاد بزرگ اروپا تا به الان جایگاه خود را در جذب مهندسین و نیروی کار ماهرحفظ کرده ‌است.

در این کشور استارتاپ‌های زیادی به همراه شرکت‌های کوچک فناوری و شرکت‌های فناوری چندملیتی پیدا می‌شوند که بازار کار (IT) در آلمان را رونق فراوانی می‌بخشند. این شرکت های چند ملیتی، موسسه‌ها و شعبه‌های خود را در کشورهای مختلف اروپا سامان‌دهی و مدیریت می‌کنند. به‌جرات می‌توان گفت یکی از دلایل رونق بازار کار رشته کامپیوترو IT در آلمان همین شرکت‌های بزرگ چند ملیتی هستند.

سخن پایانی

آلمان کشوری مقتدر با اقتصادی پویاست که هر سال تعداد زیادی مهندس در رشته کامپیوتر و حوزه فناوری را از کشورهای مختلف جذب می‌کند. مهندس IT در آلمان‌ به روش‌های گوناگونی جذب شده و می‌تواند اقامت آلمان را دریافت کند. داشتن کارت آبی یا تخصص در حرفه روش‌های اخذ ویزای آلمان است که متقاضیان در صورت داشتن شرایط می‌توانند، فرم در خواست خود را به سفارت آلمان ارائه دهند. تمامی متقاضیان و مهندسان حوزه فناوری که تمایل به مهاجرت سریع و قانونی به کشور آلمان را دارند. می‌توانند از طریق موسسه راهکارهای مثبت نیکان مراحل کار خود را انجام دهند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن موسسه ۰۲۱۸۷۷۰۰۹۱۳ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس بگیرید