رسته های شغلی ⌵

مهندس برق در آلمان

نیاز مبرم به مهندس برق در آلمان سبب شده تا این رشته خاص مهندسی در این کشور از جایگاه اجتماعی و همچنین درآمد بسیار خوبی برخوردار باشد. به بیان بهتر، کشور آلمان در برخی از حوزه‌های کاری با کمبود نیروی متخصص مواجه بوده که مهندسی برق یکی از این رشته‌هاست و دریافت ویزای کاری آلمان در این حوزه خاص مهندسی راحت‌تر از سایر رشته‌ها می‌باشد. وجود فرصت‌های کاری پردرآمد برای یک مهندس برق در آلمان این کشور را به مقصد اصلی بسیاری از مهندسان برق تبدیل کرده است؛ اما سوال اینجاست که میزان درآمد مهندس برق در آلمان چقدر است؟ برای مهاجرت مهندس برق به آلمان چه شرایطی را در نظر گرفته‌اند؟ نحوه دریافت ویزای کار برای مهاجرت مهندس برق به آلمان چگونه است؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا پاسخ تفصیلی هر یک از سوالات یاد شده را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

مهندس برق در آلمان

آن چه در این مقاله میخوانید

بازار کار مهندس برق در آلمان

بازار کاری مهندس برق در آلمان

با توجه به میزان کیفیت آموزشی دانشگاه‌های ایران در رشته مهندسی برق، مهندسانی که از دانشگاه‌های برتر ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند به دلیل داشتن دانش فنی و تجربی بالا از اعتبار خوبی نزد کمپانی‌ها و کارخانجات آلمانی برخوردار هستند. البته نباید این واقعیت را نیز از نظر دور داشت که بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های مرتبط با صنعت برق در ایران را آلمانی‌ها پایه‌گذاری کرده‌اند؛ این موضوع سبب شده تا مهندسان ایرانی نه تنها آشنایی کاملی با سبک و سیاق صنعت برق در کشور آلمان داشته باشند، بلکه چندین سال سابقه کار عملی با همان سیستم‌های آلمانی را در کارنامه کاری خود دارند و به همین علت است که فعالیت ایرانیان به عنوان مهندس برق در آلمان به مراتب راحت‌تر از سایر رشته‌های تحصیلی است.

از بهترین شهرها برای مهندس برق در آلمان که می‌تواند در آن‌ها سریع‌تر از سایر شهرهای آلمانی شغل متناسب با شرایط خود را پیدا کند می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • شهر برلین (Berlin) با میانگین درآمد ماهانه 3510 یورو
  • شهر فرانکفورت (Frankfurt) با میانگین درآمد ماهانه 3810 یورو
  • شهر مونیخ (München) با میانگین درآمد ماهانه 3510 یورو
  • شهر دوسلدورف (Düsseldorf) با میانگین درآمد ماهانه 3870 یورو
  • شهر هامبورگ (Humburg) با میانگین درآمد ماهانه 4120 یورو
  • شهر کلن (Köln) با میانگین درآمد ماهانه 4040 یورو

عموماً در شهرهای یاد شده تعداد ایرانیان بیشتری زندگی می‌کنند و این موضوع برای کسانی که به تازگی وارد آلمان شده‌اند یک مزیت به شمار می‌رود؛ چراکه موجب می‌شود تا راحت‌تر روزهای اولیه مهاجرت و دوری از ایران را سپری کنند.

درآمد مهندس برق در آلمان

درآمد مهندس

یکی از موضوعات مهم موجود در ارتباط با حرفه مهندس برق در این کشور به میزان درآمد این مهندسان در این کشور صنعتی مربوط می‌شود و احتمالاً این سوال که حقوق مهندس برق در آلمان چقدر است؟ ذهن شما را نیز به خود مشغول ساخته است.  همان طور که در بحث شرایط کار مهندس برق در آلمان به سابقه و میزان تجربه فرد نگاه می‌کنند، در موضوع تعیین میزان دستمزد و حقوق ماهیانه نیز بحث تجربه و مهارت حرف اول را می‌زند. به طور کلی حقوق یک مهندس برق در آلمان چیزی مابین 2035 یورو تا 6544 یورو بوده که تا 5 سال آینده حدوداً 10 درصد به این رقم میانگینی اضافه خواهد شد.

ناگفته نماند که مهندسان برق در این کشور علاوه بر حقوق ثابت سالانه پاداش خوبی نیز دریافت می‌کنند که رقم این پاداش حدوداً 3 هزار یورو است. به طور خلاصه، میزان درآمد یک مهندس برق براساس میزان تجربه و سابقه فعالیتی را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد:

مدت زمان سابقه فعالیتیمیزان تقریبی درآمد
کمتر از 5 سالماهانه بین 1690 تا 3680 یورو
بین 5 تا 10 سالسالانه 44780 یورو
بین 10 تا 15 سالسالانه 56140 یورو
بین 15 تا 20 سالسالانه 60180 یورو

البته علاوه بر سابقه فعالیتی مدرک تحصیلی نیز در میزان دستمزد دریافتی یک مهندس برق در آلمان تأثیر می‌گذارد. یک مهندس برق با مدرک لیسانس ماهانه 2230 یورو حقوق دریافت می‌کند؛ این درحالیست که یک مهندس برق با مدرک فوق لیسانس ماهانه 4310 یورو دریافت می‌کند و درنتیجه داشتن مدرک کارشناسی ارشد می‌تواند تا 93 درصد حقوق دریافتی شما را افزایش دهد.

مهاجرت مهندس برق به آلمان

مهاجرت کاری مهندس برق در آلمان

اگر مهندس برقی هستید که قصد مهاجرت به آلمان را دارد و می‌خواهید در این کشور پیشرفته به فعالیت شغلی خود ادامه دهید، باید نسبت به دریافت ویزای کار کشور آلمان اقدام کنید. ویزای کاری آلمان زمانی برای شما صادر خواهد شد که از یک کمپانی آلمانی پیشنهاد کاری (Job Offer) دریافت کرده باشید. البته یک مهندس برق از طریق ویزای جستجوی کار (Job Seeker) یا دوره آوسبیلدونگ (Ausbildung) نیز به آلمان مهاجرت نمایند. به طور کلی داشتن تحصیلات دانشگاهی (حداقل لیسانس) و سابقه کاری خوب شانس شما را برای دریافت ویزای کاری آلمان افزایش خواهد داد.

البته یکی از اصلی‌ترین پیش نیازها برای فعالیت به عنوان یک مهندس برق در آلمان به آشنایی و تسلط شما به زبان آلمانی مربوط می‌شود. مدرک زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان، داشتن مدرک زبان آلمانی با حداقل سطح B2 می‌باشد. طبیعتاً اگر به زبان آلمانی تسلط نداشته باشید به هنگام جستجوی کار در موسسات کاریابی، ارتباط با کارفرما و حتی زندگی روزمره خود در این کشور با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد.

در ارتباط با بحث محدودیت سنی نیز عموماً محدودیت خاصی در نظر گرفته نشده است؛ اما میزان جذب و استخدام افراد بالای 26 سال و زیر 40 سال بالاتر از سایر رنج‌های سنی است. علت عدم تمایل به جذب نیروهایی که کمتر از 26 سال سن دارند به دلیل نداشتن سابقه کاری و مدرک تحصیلی قابل قبول است و اگر مشکلی در این دو عامل یاد شده نداشته باشید به راحتی می‌توانید در کمپانی‌های بزرگ آلمانی به عنوان یک مهندس برق مشغول به کار شوید.

به طور خلاصه، تحصیلات، سابقه، مهارت و تسلط به زبان آلمانی اصلی‌ترین شروط موجود برای کسب ویزای کاری آلمان هستند و شما به عنوان یک مهندس برق باید مهارت کافی در استفاده از برنامه‌های تخصصی مهندسی نظیر AutoCAD، MATLAB، Proteus Design را نیز داشته باشید.

ویزای کار برای مهاجرت مهندس برق به آلمان

میزان اعتبار ویزای کاری آلمان در ابتدا حدود 4 سال بوده و اگر چنانچه به هنگام ورود به آلمان بیش از 45 سال سن داشته باشید باید تمکن مالی خود را اثبات کنید که برای چنین منظوری باید حداقل دارای حقوق سالانه 48180 یورویی باشید. با دریافت ویزای کاری آلمان می‌توانید خانواده خود را نیز همراه خود به آلمان ببرید و مهاجرت کاری به آلمان روند اداری را برای اخذ ویزای همراه راحت‌تر می‌کند (منظور از همراه، همسر و فرزندان زیر 18 سال هستند). به طور کلی به منظور دریافت ویزای کاری آلمان برای مهاجرت مهندس برق به آلمان باید مدارک زیر را در اختیار آفیسر سفارت آلمان قرار دهید:

  • گواهی اثبات کننده محل اقامت در کشور آلمان
  • گواهی سلامت و عدم سوءسابقه کیفری
  • مدرک زبان آلمانی با حداقل سطح B2
  • نامه جاب آفر از سوی شرکت آلمانی
  • رزومه به همراه سابقه کار
  • مدرک تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • تمکن مالی
  • انگیزه‌نامه
  • بیمه

کاریابی برای مهندس برق در آلمان

فرقی نمی‌کند که در کدام یک از گرایش‌های رشته مهندسی برق اعم از قدرت، الکترونیک، سیستم‌های مخابراتی، سیستم‌های انتقال انرژی الکتریکی و غیره فارغ‌التحصیل شده باشید، در  هر حالت کشور آلمان می‌تواند پذیرای شما باشد. در واقع این نکته بر کسب پوشیده نیست که آلمان یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی در جهان بوده که به دلیل داشتن تعداد بالای کمپانی‌ها و کارخانه‌ها همواره به نیروی کار متخصص در حوزه مهندسی نیاز دارد. جالب است بدانید که در حال حاضر صرفاً در حوزه مشاغل مربوط به گرایش الکترونیک شاهد فعالیت بیش از 393 هزار نفر (به گزارش انجمن فناوری VDE) هستیم و این در حالیست که با توجه به سرعت پیشرفت آلمان، این کشور در 10 سال آتی به بیش از 100 هزار مهندس الکترونیک دیگر نیز نیاز پیدا خواهد کرد.

شیوه کاریابی برای مهندسان برق در این کشور نیز بسیار راحت بوده و شما می‌توانید از بسترهای متعددی همچون موسسه کاریابی IRC، موسسه کاریابی استانتون چیس، آژانس Antal International، آژانس استخدامی Kelly و مواردی از این دست که در حوزه کاریابی برای افراد غیرآلمانی در کشور آلمان دستی بر آتش دارند، کمک بگیرید.

بهترین وب‌سایت‌های آلمانی برای کاریابی مهندسان برق
IndeedJobwareHeiseAnzeigen
JobrapidoGigajobStellenmarketXing
ArbeitsagenturStepstoneJobkurierMeinestadt

هدف از بیان مقدمات فوق این که با وجود تربیت متخصصین رشته مهندسی برق در آلمان، این کشور همچنان به نیروی کار سایر کشورها نیز نیاز دارد. یک مهندس برق در آلمان، می‌تواند در صنایع مختلفی (از IT گرفته تا صنعت خودرو) مثمر ثمر واقع شود؛ در نتیجه اگر مهندس برق هستید و می‌خواهید به خارج از ایران مهاجرت کنید، کشور آلمان می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد و با استخدام شدن در کمپانی‌های بزرگی همچون BMW، Siemens یا Volkswagen می‌توانید یک آینده درخشان برای خود رقم بزنید. از دیگر شرکت‌های معتبر موجود در آلمان که سالانه تعداد قابل توجهی از مهندسان برق را استخدام می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • MAN SE
  • Mundialz
  • Trumpf
  • Vaillant
  • Vanderlande
  • Robert Bosch
  • Rheinmetall
  • ZF

سخن آخر

ما در این مقاله تلاش نمودیم تا کلیه نکات موجود در ارتباط با فعالیت به عنوان یک مهندس برق در آلمان و شرایط مهاجرت به این کشور را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، کشور آلمان به دلیل نیاز مبرم به نیروی متخصص به بهشت مهندسان برق تبدیل شده است و این دسته از مهندسان هم دارای موقعیت اجتماعی و هم درآمد بسیار خوبی هستند. اگر شما هم در فکر مهاجرت به کشور زیبا و البته پیشرفته آلمان هستید، می‌توانید از راهنمایی مشاوران ما در موسسه مهاجرتی راه کارهای مثبت نیکان بهره ببرید. لازم به ذکر است که مجموعه ما به دلیل داشتن سابقه و تجربه کاری در حوزه مهاجرت به بزرگترین مجری روش‌های مهاجرتی در ایران تبدیل شده است و برای دریافت مشاوره کافیست با شماره 02187700913 در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در اینستا گرام دنبال کنید
Call Now Buttonتماس بگیرید