رسته های شغلی ⌵

بلو کارت آلمان

آیا می‌دانید افراد زیادی به دنبال دریافت ویزای کاری آلمان و اخذ بلو کارت آلمان هستند؟ چراکه این کشور به عنوان قطب اقتصاد اروپا شناخته می‌شود و گزینه مناسبی جهت مهاجرت برای فارغ التحصیلان و متخصصان دارای مهارت‌های خاص است. برای دریافت کارت آبی را آن دسته از افرادی واجد شرایط هستند که خارج از اتحادیه اروپا قرار داشته باشند و تخصص‌های خاصی در زمینه‌های مختلف ارائه کنند. در این صورت می‌توانند به فرصت‌های کاری فوق‌العاده با درآمد عالی دسترسی داشته باشند. البته این موضوع تنها بخشی از مزایای بلو کارت آلمان است و این کارت پرتقاضا آیتم‌های مثبت بسیاری دارد. در این مطلب به شما نشان خواهیم داد تا چگونه این کارت آبی باارزش را دریافت کنید و وارد بازار کار آلمان شده و اقامت دائم خود را دریافت کنید. اگر شما هم قصد دارید ترس‌های مهاجرت را پشت سر بگذارید، همراه ما باشید تا مسیر مهاجرت به آلمان از طریق بلو کارت را بررسی کنیم.

آن چه در این مقاله میخوانید

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت
کلیک کنید

بلو کارت آلمان چیست؟

بلو کارت آلمان چیست؟

یکی از انواع مجوزهای اقامت در آلمان بلو کارت (Blue Card) است که شهروندان خارج از اتحادیه اروپا برای کار و اقامت به دنبال دریافت این کارت هستند. در حقیقت، می‌توان گفت که بلو کارت آلمان یک نوع ویزای کاری آلمان نیز محسوب می‌شود. هدف از ارائه این کارت، جذب نیروی کار بااستعداد و ماهر از جمله کادر درمان در آلمان و غیره جهت جبران کمبود نیروی کار و ارتقای اقتصاد این کشور است. آن دسته از افراد و کارمندانی که مهارتی در حرفه‌های خاصی دارند و یا دارای تحصیلات و مدارک عالی هستند، می‌توانند با استفاده از این کارت اقامت دائم دریافت کنند. دولت آلمان برای بهبود روند جذب نیروی متخصص خارجی تغییراتی در قوانین بلو کارت اعمال کرده است. قانون جدید مهاجرت کاری به آلمان از سال 2023 به اجرا در آمده است. 

مزایای بلو کارت آلمان

از مزایای Blue Card آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت درآمدی بالاتر از حداقل حقوق تعیین شده در آلمان
  • سفر و اقامت در سایر کشورهای اروپایی
  • امکان کار، تحصیل و اقامت اعضای درجه یک خانواده از همان ابتدای ورود با بلو کارت آلمان
  • کار در یکی از کشورهای قدرتمند دارای بازار اقتصاد جهانی

مزایای دریافت بلو کارت آلمان

از مزایای Blue Card آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت درآمدی بالاتر از حداقل حقوق تعیین شده در آلمان
  • سفر و اقامت در سایر کشورهای اروپایی
  • امکان کار، تحصیل و اقامت اعضای درجه یک خانواده از همان ابتدای ورود با بلو کارت آلمان
  • کار در یکی از کشورهای قدرتمند دارای بازار اقتصاد جهانی

شرایط دریافت بلو کارت آلمان

در ادامه شرایط دریافت بلو کارت این کشور اروپایی را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم:

شرط زبان برای بلو کارت آلمان

شرط زبان برای بلو کارت آلمان داشتن حداقل مدرک زبان آلمانی در سطح B1 است. باید دارای مدرک معتبری در این زمینه باشید تا مهارت‌های شما را در این زمینه تایید کند.

شرط حداقل حقوق برای دریافت بلو کارت آلمان

پس از شرط زبان برای بلو کارت آلمان، داشتن حداقل حقوق، یعنی حقوقی که بالاتر از میانگین حقوق کشور آلمان باشد اهمیت زیادی دارد.

 شرایط سنی بلو کارت آلمان

شرایط سنی بلو کارت آلمان خیلی خاص نیست. متقاضیان برای دریافت این کارت باید بالای 18 سال سن داشته باشند و هر چقدر متقاضی جوان‌تر باشد، شانس او برای دریافت ویزا نیز افزایش می‌یابد. اگر فرد متقاضی بالای 40 الی 45 سال داشته باشد، باید بتواند حداقل درآمدی معادل ۳۹۶۸۲ یورو در سال به دست بیاورد تا بتواند صاحب Blue Card شود. این قانون به دلیل شرایط بازنشستگی و اطمینان از آینده افراد بالای 45 سال طرح شده است. دولت آلمان سرمایه گذاری قابل توجهی روی نیروهای کار انجام می‌دهد؛ به همین دلیل، انتظار دارد که بتواند از نیروهایی با انگیزه کافی برای کار در این کشور استفاده کند.

شرایط مدرک برای دریافت بلو کارت آلمان

داشتن مدرک تحصیلی از کشور آلمان یا مدرک خارجی که معادل آلمانی دارد، از شرایط دریافت کارت آبی آلمان است. اگر مدارک آکادمیک دارید و می‌خواهید به عنوان یک نیروی کار حرفه‌ای در آلمان اقامت داشته باشید، باید مدارک خود را توسط آنازبین یا زاب تایید کنید.

شرط داشتن پیشنهاد شغلی در آلمان

داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر از طرف کارفرمای آلمانی و داشتن حداقل 5 سال سابقه کار در زمینه مربوطه از دیگر شرایط دریافت بلو کارت آلمان است. پیشنهاد شغلی شما باید دارای قراردادهای کاری توسط کارفرما یا شرکت آلمانی باشد که امضا شده باشند. همچنین تخصص شما نیز باید با نیازهای کارفرما و شرکت مطابقت داشته باشد. پس شما حتما باید به پیدا کردن کار در آلمان پیش از هر چیز برای دریافت بلو کارت فکر کنید.

شرط بهداشت و امنیت برای دریافت بلو کارت

پیش از تقاضا برای اخذ ویزای کاری آلمان، باید درخواستی جهت دریافت بیمه ارسال کنید و تحت پوشش یک بیمه معتبر درمانی در این کشور باشید. همچنین نباید هیچ‌گونه تهدیدی برای سلامت یا امنیت عمومی افراد آلمانی ایجاد کنید.

قوانین جدید بلو کارت آلمان

قوانین جدید بلو کارت آلمان

قانون جدید مهاجرت کاری به آلمان از سال گذشته به اجرا گذاشته شد.شرایط جدید دریافت کارت آبی آلمان برای جذب بیشتر نیروی کار متخصص به شرح زیر است:

  • قوانین تسهیل کننده‌ای جهت تعویض شغل پس از 12 ماه مطرح شده است.
  • آن دسته از افرادی که 3 سال تجربه کاری در زمینه IT دارند، می‌توانند کارت آبی دریافت کنند.
  • قوانین جدید مهاجرت به همراه خانواده از طریق بلو کارت را آسان‌تر کرده است.
  • حداقل حقوق موردنیاز کاهش پیدا کرده است.

مراحل لازم برای اخذ بلو کارت آلمان 2024 چیست؟

برای اخذ بلو کارت آلمان 2024 مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در آلمان کار پیدا کنید: پیشنهاد کاری شما باید حداقل برای 1 سال و همراه بیمه باشد. اگر امکان یافتن کار ندارید، می‌توانید مسیر خود را با ویزای جستجوی کار آغاز کنید.
  2. برای دریافت ویزای کار آلمان اقدام کنید: نوبت ویزامتریک اخذ کرده و در تاریخ مشخص شده همراه مدارک خود به ویزامتریک مراجعه کنید تا مصاحبه لازم را انجام دهید. این ویزا تنها برای ورود به کشور است و باید پس از ورود به آلمان نسبت به دریافت کارت آبی اقدام کنید.
  3. برای کسب مجوز کار اقدام کنید: برای دریافت بلو کارت آلمان 2024 باید درخواست تاییدیه از آژانس کار فدرال آلمان را دریافت کنید. برای انواع خاصی از مشاغل از جمله دندانپزشک در آلمان و مشاغل پزشکی به دریافت مجوزهای قانونی و علمی نیاز دارید.
  4. آدرس آلمانی خود را ارائه کنید: باید ظرف 14 روز از نقل مکان به آلمان آدرس محل زندگی خود را در دفتر ثبت نام مقیم محلی ثبت کنید.
  5. حساب بانکی افتتاح کنید: حساب بانکی خود را افتتاح کرده و کد مالیاتی دریافت کنید.
  6. برای دریافت بیمه درمانی اقدام نمایید: پیش از دریافت کارت آبی آلمان، باید از سوی یک بیمه درمانی تحت پوشش قرار داشته باشید و نسبت به اخذ آن اقدام کنید.
  7. به اداره مهاجرت مراجعه کرده و کارت آبی آلمان خود را دریافت کنید: پس از انجام مراحل ذکر شده، می‌توانید نسبت به دریافت کارت آبی خود اقدام کنید.

مدارک لازم برای بلو کارت آلمان

مدارک مورد نیاز دریافت بلو کارت آلمان به شرح زیر است:

  • ارائه گذرنامه معتبر مهر شده
  • عکس بیومتریک جدید
  • تکمیل و امضای فرم درخواست برای اجازه اقامت
  • ارائه قرارداد معتبر کاری
  • ارسال اصل گواهی یا مدرک خود را همراه با درخواست
  • ارائه گواهی تاییدیه بیمه سلامت
  • ارائه گواهی ثبت اقامت
  • تاییدیه آژانس کار فدرال آلمان
  • اثبات داشتن درآمد مورد نیاز برای دریافت بلو کارت
  • ارائه مدارک ازدواج یا شناسنامه اعضای خانواده در صورت مهاجرت به همراه خانواده از طریق بلو کارت

در آمد مورد نیاز برای دریافت بلو کارت آلمان

حداقل درآمد مورد نیاز برای دریافت بلو کارت آلمان به نوع شغل فرد از جمله مهندسی در آلمان، ماما در آلمان و غیره متفاوت است. درآمد مورد نیاز برای دریافت بلو کارت ۳۹۶۸۲ یورو در سال باشد. ناگفته نماند که مبالغ ذکر شده پیش از کسر مالیات ذکر شده‌اند.

هزینه دریافت بلو کارت آلمان

هزینه دریافت بلو کارت آلمان نسبت به بازه‌های زمانی خاص متفاوت است و عوامل مختلفی از جمله منطقه محل کار، وضعیت شخصی، شرایط مهاجر در این وضعیت دخیل هستند. هزینه‌های ذکر شده در ادامه، هزینه‌های مربوط به صدور کارت هستند و سایر هزینه‌ها از جمله مجوز کار، ویزای کار و غیره حساب نشده است:

  • هزینه صدور کارت آبی آلمان برای بار اول: 100 یورو
  • تمدید بلو کارت آلمان تا 3 ماه: 96 یورو
  • تمدید بلو کارت بیشتر از 3 ماه: 93 یورو
  • هزینه بلو کارت برای شهروندان ترکیه: 28.80 یورو

مهاجرت به همراه خانواده از طریق بلو کارت آلمان

مهاجرت به همراه خانواده از طریق بلو کارت آلمان

مهاجرت به همراه خانواده از طریق بلو کارت امکان پذیر است؛ اما مهاجرت با این ویزا به داشتن شرایط مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • داشتن درآمد کافی برای نگهداری اعضای خانواده
  • داشتن خانه‌ای به اندازه کافی (به ازای هر نفر 14 متر مربع افزوده می‌گردد).
  • بیمه شدن تمامی اعضای خانواده
  • همسر شما باید بالای 18 سال و فرزندانتان کمتر از 18 سال داشته و مجرد باشند.

مشاغل دارای شرایط لازم برای دریافت بلو کارت آلمان

از مشاغل واجد شرایط برای دریافت بلو کارت آلمان 2024 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهندسی در آلمان: مهندسی مکانیکی، مهندسی برق، مهندسی نرم‌افزار و غیره
  • کادر درمان در آلمان: پزشک و دندانپزشک در آلمان، ماما در آلمان، داروسازان، دامپزشکان و سایر حرفه‌های پزشکی از جمله پرستار در آلمان
  • مشاغل تحصیلی: معماری و حسابداری
  • علوم ریاضی و طبیعی: ریاضی، فيزيك، شيمي و بیولوژی
  • فناوری اطلاعات و تکنولوژی: متخصصان امنیت سایبری، متخصصان شبکه و مهندس IT در آلمان
  • مدیران خدمات حرفه‌ای: خدمات مراقبت از کودکان، خدمات بهداشتی و مدیران آموزشی
  • مدیران تولید، معدن، ساخت و ساز و توزیع

مدت زمان دریافت بلو کارت آلمان

مدت زمان دریافت بلو کارت آلمان ممکن است از فردی به فردی دیگر متغیر باشد. در حالت کلی و طبق قوانین آلمان، تمامی درخواست‌های کارت آبی اتحادیه اروپا باید در مدت 3 ماه صادر شوند. البته لازم به ذکر است که اکثر متقاضیان دریافت بلو کارت در طی 5 الی 6 هفته کارت آبی آلمان خود را دریافت می‌کنند. این نکته را از یاد نبرید که اگر پیش از این در آلمان اقامت داشته‌اید، باید از 4 الی 6 هفته قبل از انقضای اقامت فعلی خود از مقامات مهاجرت آلمان برای دریافت بلو کارت وقت بگیرید.

مدت زمان اعتبار بلو کارت آلمان

مدت زمان اعتبار بلو کارت آلمان باتوجه به مدت قرارداد کاری شما صادر می‌شود و به این مقدار 3 ماه دیگر افزوده می‌گردد. این موضوع نشان می‌دهد که اگر بعد از اتمام مدت قرارداد تصمیم به خروج از کار قبلی خود بگیرید، می‌توانید 3 ماه دیگر با استفاده از بلو کارت در آلمان بمانید و به دنبال کار باشید. کارت آبی آلمان حداکثر تا 4 سال اعتبار دارد و تمدید این ویزای اقامتی در صورت دارا بودن شرایط خاصی امکان پذیر است. دارندگان Blue Card می‌توانند پس از 27 ماه مجوز تسویه دریافت کرده و برای کارفرمای دیگری یا در کشوری دیگری مشغول به کار شوند. البته این وضعیت نیاز به داشتن شرایطی از جمله داشتن حداقل سطح مهارت‌های زبانی آلمانی در سطح A1 مطابق با چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان (CEFR) است.

آیا بدون داشتن مدارک دانشگاهی می‌توان بلو کارت آلمان 2024 دریافت کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که امکان اخذ بلو کارت آلمان 2024 بدون مدرک دانشگاهی نیز امکان پذیر است. البته باید بدانید که این امکان تنها برای موقعیت‌های شغلی خاصی وجود دارد؛ به عنوان مثال، اگر دارای مهارتی در حوزه فناوری اطلاعات هستید، می‌توانید با داشتن سابقه کاری ویزای بلو کارت خود را دریافت کنید. همچنین اگر موقعیت شغلی شما به گونه‌ای باشد که در سال بیش از ۳۹۶۸۲ یورو درآمد به دست بیاورید، می‌توانید بدون داشتن مدرک صاحب کارت آبی آلمان شوید. این نکته را از یاد نبرید که داشتن مدرک دانشگاهی شانس شما را برای دریافت این ویزا افزایش می‌دهد.

دریافت اقامت آلمان از طریق بلو کارت

برای دریافت اقامت آلمان از طریق بلو کارت آلمان باید از نکات ضروری اطلاع داشته باشید. اگر دارای مدرک زبان آلمانی در سطح B1 هستید، می‌توانید با گذشت 21 ماه اخذ اقامت دائم خود را درخواست دهید. اگر مدرک زبان معتبر آلمانی ندارید، باید حداقل 33 ماه پس از ورود به خاک آلمان برای اخذ اقامت خود اقدام کنید. طبق توصیه کارشناسان راهکارهای مثبت نیکان، بهتر است اقدامات لازم را جهت دریافت مدرک زبانی آلمانی انجام دهید تا در کمترین زمان اجازه اقامت دائم خود را دریافت کنید.

سخن آخر

دریافت کارت آبی آلمان نشان دهنده رسیدن شما به نقطه‌ای امن در زمانی است که به عنوان یک مهاجر غیر اروپایی به یکی از قدرتمندترین کشورهای این قاره یعنی آلمان مهاجرت می‌کنید. دریافت بلو کارت آلمان می‌تواند شما را به اخذ اقامت دائم  این کشور امیدوار کند. البته شرایط دیگری نیز برای اخذ اقامت آلمان الزامی است که در این مطلب به بررسی آن‌ها پرداختیم. این نکته را از یاد نبرید که موفقیت در مسیر مهاجرت به اطلاع از قوانین کامل آلمان و تغییرات آن بستگی دارد و استفاده از تجربه افرادی که سال‌ها در این زمینه مشغول فعالیت هستند، می‌تواند این مسیر تاریک را روشن سازد. مشاوران کاریابی بین المللی راهکارهای مثبت نیکان در این مسیر شما را به بهترین نحو ممکن و با تجربیات خود راهنمایی می‌کنند. جهت دریافت مشاوره از متخصصان این مجموعه و برای دریافت ویزای کاری آلمان و اخذ اقامت دائم خود می‌توانید با شماره 02187700913 تماس بگیرید تا اطلاعات لازم برایتان ارائه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در اینستا گرام دنبال کنید
Call Now Buttonتماس بگیرید