رسته های شغلی ⌵

ورک پرمیت کانادا

اگر پیگیر فعالیت‌های مربوط به مهاجرت کاری به کانادا باشید، به احتمال زیاد عنوان ورک پرمیت کانادا را شنیده‌اید. اما ممکن است دقیقاً ندانید که این ورک پرمیت چیست یا شرایط آن به چه صورت است. در ابتدایی‌ترین حالت ممکن می‌توان گفت که ورک پرمیت کانادا، یکی از انواع روش‌های مهاجرت به کشور کانادا است که افراد زیادی از طریق آن توانسته‌اند اقامت کشور کانادا را بگیرند.

در صورتی که قصد مشاوره دارید، فرم ارزیابی مهاجرتی را تکمیل کرده تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 موضوع مهم‌تر در مورد ورک پرمیت کانادا این است که این مجوز کتبی به‌طور معمول به‌آسانی می‌تواند اخذ شود. به همین خاطر است که اگر قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارید، ورک پرمیت می‌تواند مورد توجه شما قرار بگیرد. شاید این روش بتواند به شما کمک کند تا سریع‌تر و راحت‌تر بتوانید اقامت دائم کانادا را بگیرید. پس آن را با شرایط خود مقایسه کنید تا ببینید به چه نتیجه‌ای می‌توانید برسید.

آن چه در این مقاله میخوانید

ورک پرمیت کانادا چیست؟

work permit کانادا چیست

ورک پرمیت کانادا «Canadian Work Permit» به معنای «مجوز کار کانادا» است. درواقع داشتن ورک پرمیت «Work Permit» به‌معنای داشتن یک مجوز کتبی و قانونی است که توسط اداره مهاجرت کشور کانادا صادر شده است و می‌تواند مجوز ورود و ماندن شما در این کشور باشد. در وصف بیشتر ویزای ورک پرمیت کانادا می‌توان گفت:

  • ورک پرمیت یا مجوز کار یک سند قانونی است که به یک تبعه خارجی اجازه می‌دهد در داخل کشور کانادا مشغول به کار شود
  • هر سال، کانادا حدود نیم میلیون مجوز کار برای کارگران خارجی موقت در سراسر جهان صادر می‌کند
  • مجوز کار کانادا یا ویزای کار برای افراد واجد شرایط خارج از کشور برای کار در آن کشور برای یک دوره زمانی خاص صادر می‌شود
  • در سال 2021، کانادا به بیش از 400000 نامزد خارج از کشور مجوز کار اعطا کرد
  • افراد باید تنها پس از دریافت پیشنهاد شغلی یا قرارداد کاری از یک کارفرمای کانادایی برای ویزای کار یا ورک پرمیت کانادا اقدام کنند
 

با توجه به آن‌چه در وصف ورک پرمیت کانادا گفته شد، این یک فرصت بزرگ برای کارگران خارجی است که به دنبال ایجاد یک زندگی بهتر در کشور کانادا هستند. بنابراین بررسی شرایط ورک پرمیت کانادا ارزش بررسی بیشتر برای داوطلبان مهاجرت به این کشور را دارد.

هر سفری، با اولین قدم شروع میشه...
قدم اول شما، دریافت مشاوره رایگانه

انواع ورک پرمیت کانادا

تا به اینجا متوجه شدیم که ویزای ورک پرمیت کانادا چیست؛ اما از اینجا به بعد به بررسی انواع ورک پرمیت و شرایط هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم. شاید تصور کنید که چندین ویزای ورک پرمیت کانادا وجود دارد، اما در حقیقت فقط دو مدل از آن وجود دارد. یعنی انواع ورک پرمیت کانادا شامل دو نوع زیر است:

  • ورک پرمیت باز «Open work permit»
  • ورک پرمیت بسته «Close Work Permit»
 

هریک از ورک پرمیت‌های باز یا بسته دارای شرایط خاص خود هستند که شما بسته به شرایط آن می‌توانید برای دریافت مجوز کار موردنظر خود اقدام کنید. در ادامه به بررسی شرایط هرکدام از این مجوزها می‌پردازیم.

تفاوت اپن ورک پرمیت و ورک پرمیت «بسته»

انواع ورک پرمیت کانادا

به‌طبع ورک پرمیت‌های باز و بسته با هم تفاوت دارند، به همین خاطر در دو دسته‌ی جداگانه بررسی می‌شوند. 

بزرگ‌ترین تفاوت این دو ویزای کار این است که در ورک پرمیت بسته، فرد باید یک کارفرمای مشخص داشته باشد. داشتن پیشنهاد کار یا جاب آفر «Job Offer» در این نوع مجوز کار الزامی است. 

با توجه به اینکه در این نوع مجوز کار باید کارفرما، محل کار و مدت‌زمات کار کاملاً مشخص باشد، بنابراین به آن ورک پرکیت بسته یا کلوز گفته می‌شود. اما در ورک پرمیت باز، فرد در انتخاب کارفرمای خود آزاد است و الزامی برای وجود جاب آفر وجود ندارد. به همین خاطر به آن ورک پرمیت باز یا آزاد هم گفته می‌شود.

 

حتما بخوانید : جاب آفر کانادا چیست؟

ورک پرمیت بسته

ورک پرمیت بسته که به آن ورک پرمیت مخصوص کارفرما «Employer-specific work permits» نیز گفته می‌شود، همانطور که از نام آن مشخص است، مجوز کاری است که به کارفرمای خاص محدود باشد. برای دریافت کلوز ورک پرمیت یا مجوز کار بسته کانادا باید موادر زیر کاملاً مشخص باشد:

  • نام کارفرمایی که به فرد جاب آفر داده است
  • نوع کاری که فرد قرار است انجام دهد
  • مدت زمانی که قرار است برای کارفرما کار کند
  • مکانی که قرار است در آن کار کند
 

اگر شما یک پیشنهاد کار از کانادا دریافت کنید، حتماً موارد فوق برای شما مشخص است. بنابراین در صورت داشتن پیشنهاد کار به‌راحتی می‌توانید برای دریافت کلوز ورک پرمیت اقدام کنید.

نحوه دریافت ورک پرمیت بسته کانادا

ورک پرمیت بسته

مجوزهای کار بسته به کارفرمایان خاصی وابسته است، به این معنی که یک تبعه خارجی که مجوز کار بسته را دریافت کرده، باید با همان کارفرمای مشخص خود و در همان مکان کار کند مگر اینکه مجوز کار خود را تغییر دهد. بنابراین در روش دریافت ورک پرمیت بسته، کارفرما باید از اداره توسعه و اشتغال کانادا «Employment and Social Development Canada» که به اختصار «ESDC» نامیده می‌شود، مجوز «LMIA» را با هزینه شخصی خود دریافت کند تا فرد برای آن مجوز کار درخواست دهد. 

منظور از «LMIA» ارزیابی تأثیر بازار کار «Labour Market Impact Assessment» است که به اختصار «LMIA» نامیده می‌شود. دریافت این مجوز نشان می‌دهد که شهروند یا فرد مقیم کشور کانادا برای انجام کاری که کارفرما می‌خواهد در دسترس نیست؛ بنابراین نیاز به یک کارگر خارجی برای پر کردن این شغل وجود دارد!

 

مدارک لازم کلوز ورک پرمیت کانادا

برای دریافت کلوز ورک پرمیت یا مجوز کار بسته کانادا، وجود مدارک زیر الزامی است:

  • نامه پیشنهاد کار (همان جاب آفر کانادا)
  • قرارداد کاری معتبر و قانونی از کارفرمای مربوطه
  • یک کپی از «LMIA»
  • شماره «LMIA»
 

وقتی شما جاب آفر داشته باشید و کارفرمای شما «LMIA» گرفته باشد، مدارک شما برای دریافت مجوز کار بسته در کانادا آماده و تکمیل خواهد بود.

شرایط ورک پرمیت بسته

شرایط ورک پرمیت بسته کانادا

همانطور که گفته شد، یک نیروی کار خارجی که ورک پرمیت بسته دریافت می‌کند و به این وسیله به کانادا مهاجرت می‌کند، باید با همان کارفرمایی که از آن جاب آفر دریافت کرده و در همان مکانی که برای وی مشخص شده است، کار کند. شخص تنها در صورتی می‌تواند کار خود را تغییر دهد که مجوز کار خود را نیز تغییر داده باشد. بنابراین دریافت کلوز ورک پرمیت با محدودیت همراه است و باید شرایط کاری شما مشخص و مطمئن باشد تا بتوانید از آن استفاده کنید.

ورک پرمیت باز (اپن ورک پرمیت)

ورک پرمیت باز یا اپن ورک پرمیت  که به آن ورک پرمیت آزاد «Open Work Permit» هم گفته می‌شود، برخلاف ورک پرمیت بسته به یک کارفرمای خاص وابسته نیست. یعنی فرد برای انتخاب کارفرما دستش باز است. وقتی اجباری برای انتخاب یک کارفرمای خاص نیست، بنابراین اجباری هم برای دریافت جاب آفر وجود ندارد. در این صورت فرد پس از دریافت اپن ورک پرمیت می‌تواند برای هر کارفرمایی که مایل بود و در هر مکانی که دوست داشت کار کند. اعتبار این مجوز می‌تواند بین 1 تا 3 سال باشد.

نحوه دریافت ورک پرمیت باز

ورک پرمیت باز کانادا

تا به اینجا متوجه شدیم که اپن ورک پرمیت چیست. اکنون به بررسی نحوه دریافت این مجوز می‌پردازیم. اگر شما خارج از خاک کشور کانادا باشید، باید درخواست خود برای دریافت اپن ورک پرمیت را به‌صورت آنلاین ثبت کنید. بنابراین باید مدارک خود را به‌صورت آنلاین ارسال کنید (نیازی به پست کردن فیزیکی مدارک نیست). آن‌گاه پس از تأیید و دریافت مجوز اپن ورک پرمیت، شما حداکثر 30 روز فرصت دارید تا برای انگشت نگاری به یکی از دفاتر کارگزاری کانادا مراجعه نمایید. البته اگر مدارک شما ناقص باشند، به شما اطلاع می‌دهند تا بتوانید آن‌ها را تکمیل کنید. در صورت تأیید مدارک، نامه‌ای دریافت می‌کنید که به معنای مجوز ورود شما به کشور کانادا خواهد بود.

مدارک لازم ورک پرمیت باز

گفتیم که برای دریافت اپن ورک پرمیت کانادا باید مدارک تکمیلی خود را ارائه دهید تا مورد تأیید و پذیرش قرار بگیرد. برای این منظور باید چنین مدارکی تحویل داده شود:

مدارک لازم ورک پرمیت باز
پاسپورت معتبر (با اعتبار بیش از 6 ماه از تاریخ ورود به کانادا)
دو قطعه عکس 3.5 در 4.5
داشتن «CAQ» در صورت کار کردن در استان کبک
مدرک عدم سوء پیشینه
مدرک اثبات تمکن مالی
مدرک اثبات سلامت کامل (در صورت نیاز معاینه پزشکی)
مدارک موردنیاز برای درخواست ویزای مجوز کار کانادا
مدارک تحصیلی معتبر (ترجمه شده)
اثبات صلاحیت‌های حرفه‌ای کاری (مانند سابقه کار)
ترجمه شناسنامه و سند ازدواح (در صورت تأهل)
مدرک زبان
اطلاعات انگشت‌نگاری و بیمه

افراد واجد شرایط ورک پرمیت باز

شرایط ورک پرمیت باز کانادا

ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که در چه صورتی می‌توانید برای دریافت مجوز کار آزاد کانادا اقدام کنید. در این باره می‌توان شرایط زیر را برای دریافت این مجوز پیشنهاد داد:

  • فارغ‌التحصیلان مؤسسه‌های آموزشی مورد تایید کانادا (DLI)
  • دانشجویان بین‌المللی
  • عدم تمایل به ترک کانادا پس از اتمام دوره اقامت قبلی
  • عدم اجرای اقامت دائمی در کانادا
  • عضویت در خانواده شخصی که درخواست اقامت دائم دارد
  • همسر یا شریک زندگی شخصی که اقامت اسکیل ورکر کانادا را دارد
  • همسر یا شریک زندگی دانشجوی بین‌المللی
  • پناهندگان
  • عضویت خانواده شخص متقاضی پناهندگی
  • همسر یا شریک زندگی شخصی متقاضی شرکت در برنامه‌ی آزمایشی مهاجرت آتلانتیک
  • داشتن اقامت موقت کانادا
  • کارگران جوان در محدوده سنی 18 تا 45 سال
 

افراد نامبرده واجد شرایط برای درخواست ویزای ورک پرمیت کانادا از نوع ورک پرمین باز یا آزاد هستند. این مجوز کمک می‌کند تا افراد بتوانند با اطمینان بیشتری اقامت کانادا را دریافت کنند.

نحوه درخواست ورک پرمیت یا مجوز کار آزاد

مجوز کار در کانادا

وقتی شما مدارک تکمیلی خود را برای دریافت مجوز کار آزاد کانادا ارائه دادید، حالا باید اپلای کنید. برای این منظور باید مراحل مشخصی طی شود. این مراحل به قرار زیر هستند:

  • ابتدا وارد وبسایت اداره مهاجرت کانادا شوید
  • از بین گزینه‌های موجود در سایت، گزینه «Temporary Workers» را انتخاب کنید
  • مکانی که از آن‌جا درخواست خود را ارسال می‌کنید، مشخص کنید (از داخل کشور کانادا یا خارج از آن)
  • حالا اکاونت خود را در وبسایت بسازید
  • حالا یک سری سؤالات از شما پرسیده می‌شود که باید به آن‌ها پاسخ داده و در بین گزینه‌ها موجود برای مهاجرت، گزینه‌ای که با شرایط شما هماهنگ‌تر است را انتخاب نمایید
  • مدارک موردنظر را روی وبسایت آپلود کنید
  • هزینه اپلیکیشن سؤالات و همچنین انگشت‌نگاری را پرداخت کنید (در صورتی که از داخل کانادا درخواست می‌دهید، نیازی به پرداخت هزینه انگشت‌نگاری ندارید)
  • حالا باید وقت انگشت‌نگاری بگیرید (اگر از داخل کانادا هستید، به انگشت‌نگاری نیازی ندارید، اما اگر خارج از کانادا هستید، باید از سفارت کانادا در یکی از کشورهای همسایه ایران وقت انگشت‌نگاری بگیرید)
  • در صورتی که مراحل فوق به درستی انجام شده باشند، شما پاس ریکئوست شده و حالا فقط باید پاسپورت خود را برای درج لیبل ویزا به سفارت کانادا پیک‌آپ کنید.
 

با توجه به اینکه سفارت کانادا در کشور ایران نیست، بنابراین شما باید پاسپورت خود را برای درج لیبل به سفارت کانادا در یکی از کشورهای همسایه ایران بفرستید

چه کسی میتواند ورک پرمیت کانادا یا همان مجوز کار در کانادا دریافت کند

ورک پرمیت برای کانادا

جدا از اینکه شما بخواهید از کدام نوع ورک پرمیت  باز یا بسته استفاده کنید، باید یک سری شرایط را در خود داشته باشید که به این قرار هستند:

  • شما باید بتوانید به دولت کانادا ثابت کنید که پس از اتمام دوره کاری خود در کانادا به کشور خود باز خواهید گشت و قصد دریافت اقامت دائم کانادا را ندارید
  • شما باید مدارک اثبات تمکن مالی که نشان می‌دهد توانایی نگهداری از خود و خانوادتان در خاک کانادا را دارید را به اداره مهاجرت این کشور تحویل دهید
  • باید ثابت کنید که اقامت موقت شما در کانادا هیچ خطری برای این کشور و جامعه آن ندارد
  • شما باید گواهی عدم سوء پیشینه داشته باشید و آن را تحویل دهید
  • شما باید از نظر جسمی از سلامت کافی برخوردار باشید
  • شما باید اثبات کنید که تمایل به کار کردن در مشاغل ممنوعه کشور کانادا را ندارید (مشاغلی ارائه دهنده خدمات جنسی یا مکان‌هایی که مورد تأیید دولت کانادا نیستند)
  • نباید برای کارفرمایانی که صلاحیت قانونی ندارند کار کنید
 

علاوه بر موارد فوق، هر نوع مدرکی که در سفارت یا مأمور بررسی مهاجران از شما بخواهد را باید بتوانید تحویل دهید تا در نهایت مجوز ورود به کشور کانادا را دریافت نمایید.

تفاوت ورک پرمیت کانادا با ویزای کار کانادا

تفاوت عمده ورک پرمیت با ویزای کار کانادا در محل صدور ویزای آن‌ها است. به طوری‌که ویزای ورک ورک پرمیت کانادا همیشه از داخل این کشور صادر می‌شود؛ اما ویزای کار کانادا می‌تواند از داخل یا خارج خاک کشور کانادا نیز صادر شود. 

تفاوت دیگر این دو ویزا در این است که با دریافت ویزای کار کانادا می‌توان تا 5 سال در این کشور ماند و سپس برای ردیافت اقامت دائم اقدام کرد و حق شهروندی دریافت کرد که این گزینه‌ها در ورک پرمیت وجود ندارند!

هزینه ورک پرمیت کانادا

هزینه ورک پرمیت کانادا

در برآورد هزینه ورک پرمیت کانادا معمولاً باید هزینه ترجمه مدارم، هزینه آزمایش پزشکی، هزینه وکیل مهاجرتی (در صورت وجود) و … را نیز برای خود در نظر بگیرید. اما در اینجا صرفاً به هزینه‌های مستقیم درخواست این ویزا اشاره می‌کنیم که در جدول زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

هزینه‌های ورک پرمیت کانادا
هزینه درخواست ورک پرمیت155 دلار
هزینه تمدید ورک پرمیت155 دلار
هزینه مجوز «LMIA» در ورک پرمیت بسته1000 دلار
هزینه انطباق کارفرما «Employer Compliance Fee»230 دلار
هزینه انگشت‌نگاری (به ازای هر نفر)85 دلار
هزینه انگشت‌نگاری خانواده (دو نفر و بیشتر)170 دلار

چه مشاغلی نیاز به ورک پرمیت ندارند؟

مشاغل بدون ورک پرمبت در کانادا

موضوعی که ممکن است در بررسی دریافت ویزای ورک پرمیت نیاز به بررسی داشته باشد، مشاغلی است که نیاز به دریافت مجوز «LMIA» نیاز ندارند. برای این منظور می‌توان موارد زیر را معاف از این مجوز اعلام کرد:

مشاغل معاف از LMIA
موافقت‌نامه‌های بین‌المللی (همانند توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی «NAFTA»)
موافقت‌نامه جامع اقتصادی و تجاری «CETA»
توافق‌نامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک «CPTPP»
مزایای قابل توجه اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی برای کانادایی‌ها
توافق‌های متقابل، کانادا و استان‌های آن با سایر کشورها (مانند برنامه‌های تبادل جوانان و معلمان، مجوز دانشجویان بین‌المللی که در کانادا تحصیل می‌کنند جهت برآورده کردن شرایط تحصیلی موسوم به«Co-op»
همسران همراه دارای ورک پرمیت خاص
دارندگان مجوز تحصیلی مقیم کانادا برای کار در کانادا

تمدید ورک پرمیت کانادا

دولت کانادا شرایطی را فراهم کرده است که افرادی که ویزای ورک پرمیت دارند، بتوانند در سه وضعیت برای تمدید ورک پرمیت خود اقدام کنند:

  • نزدیک بودن تاریخ انقضای ورک پرمیت

اگر ویزای ورک پرمیت شما خود قابلیت تمدید دارد و تاریخ انقضای آن نیز نزدیک است، شما باید 30 روز قبل از تمام شدن تاریخ انقضای آن برای تمدید اقدام کنید. اگر قبل از تمدید ویزای ورک پرمیت شما، ویزای قبلی منقضی شود، دولت کانادا تحت شرایط «Maintained Status» به شما اجاره می‌دهد تا با همان شرایط ویزای قبلی در کانادا بمانید و حتی می‌توانید به خارج از کانادا سفر کنید، اما اگر این کار را نکنید برای شما بهتر است. چون ممکن است در صورت خروج از کانادا در این شرایط برای شما مشکل ایجاد شود!

  • منقضی شدن ورک پرمیت

اگر ورک پرمیت شما منقضی شده باشد و کمتر از 90 روز از انقضای آن گذشته باشد، آن‌گاه تحت شرایط «Restoration» برای بازگرداندن ورک پرمیت خود اقدام کنید. در این صورت می‌توانید در کانادا بمانید، اما تا زمانی‌که تکلیف مدرک ورک پرمیت شما مشخص نشده، نمی‌توانید کار کنید

  • گذشت بیش از 90 روز از انقضای ورک پرمیت

اگر بیشتر از 90 روز از تاریخ انقضای ویزای ورک پرمیت کانادای شما گذشته باشد، باید بلافاصله خاک کانادا ترک کنید، در غیر این صورت ممکن است دیپورت شوید. پس از خروج از کانادا باید از خارج از این شکور دوباره برای دریافت ورک پرمیت درخواست بدهید

تبدیل ورک پرمیت به ویزا اقامت دائم کانادا

افامت دائم در کانادا با ورک پرمیت

با داشتن ویزای ورک پرمیت کانادا، در صورت تمدید کردن و ماندن بیش از چند سال در این کشور می‌توان با شرایط خاص برای دریافت اقامت بیشتر یا دائم این کشور نیز اقدام کرد یا به سایر روش‌ها برای دریافت اقامت دائم متوصل شد

مزایای ورک پرمیت

مزابا ورک پرمیت کانادا

روش مهاجرتی ورک پرمیت می‌تواند به نسبت سایر روش‌ها، مزایای خاص خود را داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان مزایای زیر را نام برد:

  • با ورک پرمیت می‌توانید از یک تا سه سال در کشور کانادا کار کنید
  • شما امکان تمدید ویزای ورک پرمیت را خواهید داشت
  • در آینده (معمولاً پس از 5 سال) می‌توانید درخواست اقامت کانادا «PR» دهید
  • با این روش می‌توانید درآمد دلاری داشته باشید
  • شما به کمک این ویزا می‌توانید خانواده خود را نیز به کانادا ببرید
  • با این ویزا می‌توانید به سراسر کشور کانادا نیز سفر کنید
هر سفری، با اولین قدم شروع میشه...
قدم اول شما، دریافت مشاوره رایگانه

پیشنهاد موسسه راهکارهای مثبت در رابطه با ورک پرمیت کانادا

با مطالعه شرایط دریافت ویزای ورک پرمیت کانادا، می‌توانید شرایط خود را با آن مقایسه کنید و بینید که آیا با این روش می‌توانید آسان‌تر به مانادا مهاجرت کنید یا خیر. البته اگر مشخص کردن این موضوع برای شما دشوار است، به‌راحتی می‌توانید با دریافت مشاوره از یک مرکز مهاجرتی معتبر به مناسب‌ترین روش مهاجرتی خود پی ببرید. برای این منظور می‌توانید از طریق شماره تماس  ۰۲۱۸۷۷۰۰۹۱۳  با مؤسسه مهاجرتی راهکارهای مثبت نیکان تماس گرفته و مشاوره مهاجرتی کامل دریافت نمایید.

سوالات متداول

به طور کلی دو نوع ورک پرمیت داریم ورک پرمیت باز «Open work permit» و ورک پرمیت بسته «Close work permit»

مشاغلی که معاف از LMIA کانادا باشند نیاز به ورک پرمیت ندارند.

ورک پرمیت کانادا یک نوع مجوز کار است برای افرادی که قصد مهاجرت کاری به کانادا ر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس بگیرید